در پاسخ به پرسش روش وایکوف چیست؟ این روش توسط Richard Wyckoff در اوایل دهه 1930 توسعه داده شد. که شامل یک سری اصول و استراتژی ایست که در ابتدا برای بازرگانان و سرمایه گذاران طراحی شده است. وایکوف بخش قابل توجهی از زندگی خود را به تدریس اختصاص داده است ، و کار او بسیاری از تجزیه و تحلیل فنی مدرن (تکنیکال) را تحت تأثیر قرار می دهد . در حالی که روش وایکوف در ابتدا روی سهام متمرکز بود ، اکنون در انواع بازارهای مالی اعمال می شود.
بسیاری از کارهای ویکوف با الهام از روش های معامله دیگر بازرگانان موفق (به ویژه جسی ال. لیورمور) انجام شد. امروزه وایكوف با همان احترام سایر شخصیت های اصلی مانند ؛ چارلز اچ ، داو ، رالف و الیوت مورد احترام است.
ریچارد دی ویکوف
ریچارد دمیل ویکوف (1873-1934) از پیشگامان اوایل قرن بیستم در رویکرد تحلیل فنی (تکنیکال) و مطالعه بازار سهام بود. او به همراه داو، گان، الیوت و مریل یکی از پنج “تایتان” تحلیل تکنیکال در نظر گرفته می شود. در سن 15 سالگی به عنوان سهامدار در یک کارگزاری نیویورک مشغول به کار شد. پس از آن، در حالی که هنوز 20 ساله بود، رئیس شرکت خود شد. او همچنین مجله وال استریت را تأسیس کرد و نزدیک به دو دهه نوشت و ویرایش کردکه در مقطعی بیش از 200.000 مشترک داشت. وایکوف دانشجوی مشتاق بازارها و همچنین نوارخوان و تاجر فعال بود. او فعالیت های بازار و کمپین های اپراتورهای سهام افسانه ای زمان خود، از جمله جی پی مورگان و جسی لیورمور را مشاهده کرد. وایکوف از مشاهدات و مصاحبههای خود با معاملهگران بزرگ، بهترین شیوههای لیورمور و دیگران را در قوانین، اصول و تکنیکهای روششناسی معاملات ، مدیریت پول و انضباط ذهنی تدوین کرد.
از موقعیت خود، آقای Wyckoff مشاهده کرد که تعداد زیادی از سرمایه گذاران خرد به طور مکرر از بین می روند. در نتیجه، او خود را وقف آموزش مردم در مورد «قوانین واقعی بازی» کرد که توسط منافع بزرگ یا «پول هوشمند» انجام میشود. در دهه 1930، او مدرسه ای را تأسیس کرد که بعداً به موسسه بورس تبدیل شد. پیشنهاد مرکزی مدرسه دوره ای بود که مفاهیمی را که Wyckoff در مورد چگونگی شناسایی انباشت و توزیع سهام اپراتورهای بزرگ با نحوه اتخاذ موقعیت در هماهنگی با این بازیگران بزرگ آموخته بود، یکپارچه می کرد. بینشهای آزمایششده او امروز به همان اندازه معتبر هستند که اولین بار بیان شد.
این مقاله مروری بر رویکردهای نظری و عملی Wyckoff به بازارها ، از جمله دستورالعملهایی برای شناسایی موقعیت ها و وارد شدن موقعیت خرید و فروش، تجزیه و تحلیل محدودههای معاملاتی انباشت و توزیع و توضیح نحوه استفاده از نمودارهای نقطهای و شکلی برای شناسایی اهداف قیمتی ارائه میکند.
وایکوف تحقیقات گسترده ای انجام داد که منجر به ایجاد چندین نظریه و تکنیک معاملاتی شد ، در این مقاله مروری بر کارهای وی وجود دارد ، این بحث شامل موارد زیر است:
- سه قانون اساسی
- مفهوم انسان مرکب و یا Composite Man
- یک روش برای تجزیه و تحلیل نمودارها Wyckoff
- رویکرد پنج مرحله ای به بازار
سه قانون وایکوف
روش شناسی مبتنی بر نمودار Wyckoff بر سه “قانون” اساسی استوار است که بر بسیاری از جنبه های تحلیل تأثیر می گذارد. اینها شامل تعیین سوگیری جهتی فعلی و بالقوه آتی بازار و تک سهم ، انتخاب بهترین سهام برای معامله بلندمدت یا کوتاه ، شناسایی آمادگی سهام برای خروج از محدوده معاملاتی و پیش بینی اهداف قیمتی در یک روند از رفتار سهام در یک بازار است. محدوده معاملاتی این قوانین به تجزیه و تحلیل هر نمودار و انتخاب هر سهم برای معامله اطلاع می دهند.
قانون عرضه و تقاضا
قانون اول بیان می کند که قیمت ها وقتی تقاضا بیشتر از عرضه باشد ، افزایش می یابند و وقتی عکس این اتفاق می افتد ، کاهش می یابد. این یکی از اساسی ترین اصول بازارهای مالی است و مطمئناً منحصر به کارهای ویکوف نیست. ما ممکن است قانون اول را با سه معادله ساده نشان دهیم:
تقاضا > عرضه = قیمت افزایش می یابد
تقاضا < عرضه = افت قیمت
تقاضا = عرضه = بدون تغییر قیمت قابل توجه ( نوسان کم )
به عبارت دیگر ، قانون اول ویکوف نشان می دهد که بیش از حد تقاضا نسبت به عرضه باعث افزایش قیمت ها می شود زیرا افراد بیشتری نسبت به فروش خرید می کنند. اما ، در شرایطی که فروش بیش از خرید است ، عرضه بیش از تقاضا است و باعث افت قیمت می شود.
بسیاری از سرمایه گذاران که از روش ویکوف پیروی می کنند ، عملکرد قیمت و میله های حجم را به عنوان راهی برای تجسم بهتر رابطه بین عرضه و تقاضا مقایسه می کنند. این امر غالباً بینش در مورد حرکت بعدی بازار را فراهم می کند.
قانون علت و معلول
قانون دوم بیان می کند که اختلاف بین عرضه و تقاضا تصادفی نیست. در عوض ، آنها پس از دوره های آماده سازی ، در نتیجه وقایع خاص ، به وجود می آیند. از نظر ویكوف ، یك دوره انباشت (علت) سرانجام منجر به روند صعودی (معلول) می شود. در مقابل ، یک دوره توزیع (علت) در نهایت منجر به روند نزولی (نتیجه) می شود.
وایكف برای تخمین تأثیرات بالقوه یك علت از روش منحصر به فرد نمودار استفاده كرد. به عبارت دیگر ، وی روشهایی را برای تعیین اهداف تجاری براساس دوره های انباشت و توزیع ایجاد کرد. این به وی اجازه داد پس از شکست از منطقه ادغام یا دامنه تجارت (TR) ، گسترش احتمالی روند بازار را تخمین بزند.
قانون تلاش در برابر نتیجه
قانون سوم وایكوف بیان می دارد كه تغییرات قیمت دارایی نتیجه تلاش است كه با حجم معاملات نشان داده می شود. اگر اقدام قیمت با حجم آن هماهنگ باشد ، احتمال ادامه روند بسیار زیاد است. اما ، اگر حجم و قیمت به طور قابل توجهی اختلاف پیدا کنند ، روند بازار متوقف می شود یا مسیر را تغییر می دهد.
به عنوان مثال ، تصور کنید که بازار بیت کوین پس از یک روند نزولی طولانی با حجم بسیار بالایی شروع به ادغام کند . حجم زیاد نشانگر تلاش زیادی است ، اما حرکت پهلو ( نوسان کم ) نتیجه کمی را نشان می دهد. بنابراین ، بسیاری از بیت کوین ها تغییر دست می دهند ، اما کاهش قابل توجهی وجود ندارد. چنین وضعیتی می تواند نشان دهد که روند نزولی ممکن است به پایان رسیده باشد و یک روند معکوس نزدیک است.
انسان مرکب
وایکوف ایده انسان مرکب (یا اپراتور کامپوزیت) را به عنوان یک هویت خیالی از بازار خلق کرد. وی پیشنهاد داد که سرمایه گذاران و معامله گران باید بورس اوراق بهادار را به گونه ای مطالعه کنند که گویی یک نهاد واحد آن را کنترل می کند. این امر روند سهولت در روند بازار را برای آنها آسان می کند.به گفته وایکوف “همه نوسانات در بازارها و در تمام سهام های مختلف باید به گونه ای بررسی شود که گویی نتیجه عملیات یک نفر است. اجازه دهید او را مرد مرکب بنامیم، که در تئوری، در پشت صحنه می نشیند و سهام را به ضرر شما دستکاری می کند، اگر شما بازی را در حین انجام آن درک نکنید. و اگر آن را درک کنید به سود شماست.” برگرفته از دوره آموزشی ریچارد دی وایکوف در علم و تکنیک بازار سهام.
در واقع ، Composite Man بزرگترین بازیگران (سازندگان بازار) را نشان می دهد ، مانند افراد ثروتمند و سرمایه گذاران نهادی. این همیشه به نفع خود او عمل می کند تا اطمینان حاصل شود که او می تواند کم خرید کند و فروش بالایی داشته باشد.
وایکوف به معامله گران خرده فروشی توصیه کرد که سعی کنند بازی بازار را همانطور که مرد مرکب بازی می کند، انجام دهند. در واقع، او حتی ادعا کرد که فرقی نمیکند که حرکتهای بازار واقعی باشند یا مصنوعی. یعنی نتیجه خرید و فروش واقعی مردم و سرمایه گذاران با حسن نیت یا خرید و فروش مصنوعی توسط اپراتورهای بزرگتر ویکوف بر اساس سالها مشاهدات خود از فعالیتهای بازار اپراتورهای بزرگ، آموزش داد که:
مرد مرکب کمپین های خود را با دقت برنامه ریزی، اجرا و به پایان می رساند.
مرد مرکب با انجام معاملات بسیاری که شامل تعداد زیادی سهام است، عموم را به خرید سهامی جذب می کند که در آن خط قابل توجهی از سهام انباشته شده است، در واقع با ایجاد ظاهری به نام «بازار گسترده»، سهام خود را تبلیغ می کند.
برای قضاوت در مورد رفتار سهام و انگیزه های اپراتورهای بزرگی که بر آن تسلط دارند، باید نمودارهای سهام فردی را مطالعه کرد. با مطالعه و تمرین، می توان توانایی تفسیر انگیزه های پشت عملی را که نمودار به تصویر می کشد، به دست آورد.
Wyckoff و همکارانش بر این باور بودند که اگر بتوان رفتار بازار مرد مرکب را درک کرد، میتوان بسیاری از فرصتهای تجاری و سرمایهگذاری را زودتر شناسایی کرد تا از آنها سود برد.
رفتار Composite Man برخلاف اکثر سرمایه گذاران خرده فروشی است ، که Wyckoff اغلب از دست دادن پول را مشاهده می کند. اما طبق گفته وایكوف ، انسان مرکب از استراتژی تا حدودی قابل پیش بینی استفاده می كند ، كه سرمایه گذاران می توانند از آن درس بگیرند.
بیایید از مفهوم Composite Man برای نشان دادن یک چرخه ساده بازار استفاده کنیم. چنین چرخه ای شامل چهار مرحله اصلی است: انباشت ، روند صعودی ، توزیع و روند نزولی.
انباشت
انسان مرکب دارایی را قبل از اکثر سرمایه گذاران جمع می کند. این مرحله معمولاً با یک حرکت پهلو مشخص می شود. این انباشت به تدریج انجام می شود تا از تغییر چشمگیر قیمت جلوگیری شود.
روند بالا
وقتی مرد مرکب سهام کافی داشته باشد و نیروی فروش کاهش یابد ، او شروع به فشار دادن بازار می کند. به طور طبیعی ، روند در حال ظهور سرمایه گذاران بیشتری را جذب می کند و باعث افزایش تقاضا می شود.
به طور قابل توجهی ، ممکن است چندین مرحله از تجمع در طی یک روند صعودی وجود داشته باشد. ما ممکن است آنها را مراحل تجمع مجدد ، جایی که روند بزرگتر متوقف می شود و برای مدتی تثبیت می شود ، پیش از ادامه حرکت رو به بالا ، نامیده باشیم.
با بالا رفتن بازار ، سایر سرمایه گذاران به خرید ترغیب می شوند. سرانجام ، حتی عموم مردم نیز به اندازه کافی هیجان زده می شوند که درگیر ماجرا شوند. در این مرحله ، تقاضا بیش از حد عرضه است.
توزیع
در مرحله بعد ، مرد مرکب شروع به توزیع دارایی های خود می کند. او در مراحل پایانی موقعیت های سودآور خود را به کسانی که وارد بازار می شوند می فروشد. به طور معمول ، مرحله توزیع با یک حرکت پهلو مشخص می شود که تقاضا را تا زمان خسته شدن جذب می کند.
روند نزولی
به زودی پس از مرحله توزیع ، بازار شروع به حرکت در جهت نزولی می کند. به عبارت دیگر ، پس از اینکه Composite Man فروش مقدار زیادی از سهام خود را به پایان رساند ، او شروع به فشار دادن بازار می کند. در نهایت ، عرضه بسیار بیشتر از تقاضا می شود و روند نزولی برقرار می شود.
مشابه روند صعودی ، روند نزولی نیز ممکن است مراحل توزیع مجدد داشته باشد. این اصولاً ادغام کوتاه مدت بین افت شدید قیمت است. آنها همچنین ممکن است شامل Dead Cat Bounces یا به اصطلاح تله های گاو نر باشد ، جایی که برخی از خریداران به دام می افتند ، امیدوارند که روند معکوس رخ دهد. وقتی روند نزولی سرانجام به پایان رسید ، مرحله جدید تجمع آغاز می شود.
نمودار های وایکوف
نمودارهای جمع آوری و توزیع احتمالاً محبوب ترین قسمت کارهای ویکوف است ، حداقل در جامعه ارزهای رمزپایه. این مدل ها فازهای تجمع و توزیع را به بخشهای کوچکتر تقسیم می کنند. بخش ها به همراه چندین رویداد Wyckoff به پنج مرحله (A تا E) تقسیم می شوند که به طور خلاصه در زیر شرح داده می شوند.
شماتیک تجمع وایکوف در پایان روند نزولی


فاز A
نیروی فروش کاهش می یابد و روند نزولی شروع به کند شدن می کند. این مرحله معمولاً با افزایش حجم معاملات مشخص می شود. حمایت مقدماتی (PS) نشان می دهد که برخی از خریداران در حال نشان دادن هستند ، اما هنوز برای جلوگیری از حرکت نزولی کافی نیست.
اوج فروش (SC) با فعالیت شدید فروش در زمان تسویه سرمایه گذاران شکل می گیرد . این اغلب یک نقطه از نوسانات بالا است ، جایی که فروش وحشت باعث ایجاد شمعدان ها و فتیله های بزرگ می شود . افت شدید به سرعت به یک گزاف گویی یا Rally اتوماتیک (AR) تبدیل می شود ، زیرا جذب بیش از حد توسط خریداران. به طور کلی ، دامنه معاملات (TR) یک شماتیک تجمع با فاصله بین SC کم و AR بالا تعریف می شود.
همانطور که از نامش پیداست ، آزمایش ثانویه (ST) هنگامی رخ می دهد که بازار در نزدیکی منطقه SC افت می کند ، آزمایش می کند که آیا روند نزولی واقعاً تمام شده است یا نه. در این مرحله ، حجم معاملات و نوسانات بازار کمتر است. در حالی که ST اغلب نسبت به SC کمترین حد را تشکیل می دهد ، ممکن است همیشه اینطور نباشد.
فاز B
براساس قانون علت و معلول ویكوف ، فاز B ممكن است به عنوان علتی دیده شود كه منجر به نتیجه شود.
اساساً ، فاز B مرحله ادغام است ، که در آن انسان مرکب بالاترین تعداد دارایی را جمع می کند. در طی این مرحله ، بازار تمایل دارد که هم مقاومت و هم سطح پشتیبانی از دامنه معاملات را آزمایش کند.
در طی مرحله B ممکن است آزمایش های ثانویه بی شماری (ST) وجود داشته باشد. در بعضی موارد ، ممکن است در ارتباط با SC و AR فاز A بالاتر (تله های گاو نر) و پایین تر (تله های خرس) ایجاد شود.
فاز C
یک فاز تجمع معمولی C شامل چیزی است که فنر نامیده می شود. قبل از اینکه بازار شروع به پایین آمدن کند ، اغلب به عنوان آخرین دام خرس عمل می کند. در طی فاز C ، Composite Man اطمینان حاصل می کند که عرضه کمی در بازار باقی مانده است ، یعنی کالاهایی که قرار بود قبلاً بفروشند ، وجود داشته باشند.
فصل بهار برای جلوگیری از معامله گران و گمراه کردن سرمایه گذاران ، سطح حمایت را می شکند . ممکن است آن را به عنوان آخرین تلاش برای خرید سهام با قیمت پایین تر قبل از شروع روند صعودی توصیف کنیم. دام خرس سرمایه گذاران خرد را وادار می کند که از دارایی های خود دست بکشند.
با این حال ، در برخی موارد ، سطح پشتیبانی می تواند حفظ شود و بهار به سادگی اتفاق نمی افتد. به عبارت دیگر ، ممکن است نمودارهای انباشت وجود داشته باشد که همه عناصر دیگر را ارائه می دهد اما بهار را ارائه نمی دهد. هنوز هم ، طرح کلی همچنان معتبر است.
فاز D
فاز D بیانگر گذار بین علت و معلول است. این منطقه بین منطقه تجمع (فاز C) و شکست دامنه معاملات (فاز E) قرار دارد.
به طور معمول ، فاز D افزایش قابل توجهی در حجم معاملات و نوسانات را نشان می دهد. این معمولا دارای آخرین نقطه پشتیبانی (LPS) است ، که قبل از حرکت بازار به پایین ترین حد خود می رسد. LPS اغلب مقدم بر شکست سطح مقاومت است که به نوبه خود اوج های بالاتری ایجاد می کند. این نشانگر نشانه های مقاومت (SOS) است ، زیرا مقاومت های قبلی به پشتیبانی جدید تبدیل می شوند .
با وجود اصطلاحات تا حدودی گیج کننده ، ممکن است بیش از یک LPS در مرحله D وجود داشته باشد. آنها در هنگام آزمایش خطوط پشتیبانی جدید ، اغلب حجم معاملات را افزایش داده اند. در بعضی موارد ، قیمت ممکن است قبل از شکست موثر دامنه معاملات بزرگتر و انتقال به فاز E ، یک منطقه ادغام کوچک ایجاد کند.
فاز E
فاز E آخرین مرحله از شماتیک تجمع است. این یک شکست آشکار از دامنه معاملات مشخص شده است که ناشی از افزایش تقاضای بازار است. این زمانی است که دامنه معاملات به طور موثر شکسته شده و روند صعودی شروع می شود.


شماتیک توزیع وایکوف در پایان روند صعودی


فاز A
مرحله اول زمانی اتفاق می افتد که روند صعودی ثابت به دلیل کاهش تقاضا شروع به کند شدن می کند. عرضه مقدماتی (PSY) نشان می دهد که نیروی فروش در حال نمایش است ، اگرچه هنوز آنقدر قوی نیست که بتواند حرکت رو به بالا را متوقف کند. اوج خرید (BC) سپس توسط یک فعالیت شدید خرید شکل می گیرد. این امر معمولاً توسط تاجران بی تجربه ای انجام می شود که از روی احساسات خرید می کنند.
در مرحله بعدی ، حرکت شدید به سمت بالا باعث ایجاد یک واکنش خودکار (AR) می شود ، زیرا تقاضای بیش از حد توسط سازندگان بازار جذب می شود. به عبارت دیگر ، مرد مرکب توزیع دارایی های خود را برای خریداران متأخر آغاز می کند. آزمون ثانویه (ST) زمانی اتفاق می افتد که بازار مجدداً از منطقه قبل از میلاد بازدید کند و اغلب یک بالاترین سطح را تشکیل دهد.
فاز B
فاز B توزیع به عنوان منطقه تلفیقی (علت) که قبل از روند نزولی (اثر) است عمل می کند. در طی این مرحله ، انسان مرکب به تدریج دارایی های خود را می فروشد و تقاضای بازار را جذب و تضعیف می کند.
معمولاً نوارهای بالا و پایین دامنه معاملات چندین بار آزمایش می شوند ، که ممکن است دام های کوتاه مدت خرس و گاو نر باشد. گاهی اوقات ، بازار بالاتر از سطح مقاومت ایجاد شده توسط BC حرکت می کند و در نتیجه یک ST ایجاد می شود که می توان آن را Upthrust (UT) نیز نامید.
فاز C
در برخی موارد ، بازار بعد از دوره ادغام آخرین دام گاو نر را نشان می دهد. UTAD یا Upthrust پس از توزیع نامیده می شود. این اساساً برعکس یک چشمه تجمع است.
فاز D
فاز D توزیع تقریباً یک آینه از تصویر تجمع است. معمولاً یک Last Point of Supply (LPSY) در وسط محدوده قرار دارد و یک سطح پایین تر ایجاد می کند. از این مرحله ، LPSY های جدید ایجاد می شوند – چه در اطراف و چه در زیر منطقه پشتیبانی. هنگامی که بازار زیر خطوط حمایتی شکسته می شود ، یک نشانه ضعف (SOW) مشهود ظاهر می شود.
فاز E
آخرین مرحله از توزیع آغاز روند نزولی است ، با شکاف واضح زیر دامنه معاملات ، ناشی از تسلط شدید عرضه بر تقاضا.


آیا روش وایکوف کار می کند؟
طبیعتاً بازار همیشه از این مدل ها به طور دقیق پیروی نمی کند. در عمل ، نمودارهای تجمع و توزیع می تواند به روش های مختلفی اتفاق بیفتد. به عنوان مثال ، بعضی از شرایط ممکن است فاز B بیش از انتظار داشته باشند. در غیر این صورت ، ممکن است تست های Spring و UTAD کاملاً وجود نداشته باشد.
هنوز هم ، کارهای ویكوف طیف وسیعی از فنون قابل اعتماد را ارائه می دهد ، كه بر اساس بسیاری از نظریه ها و اصول وی استوار است. کارهای او مطمئناً برای هزاران سرمایه گذار ، بازرگان و تحلیلگر در سراسر جهان ارزشمند است. به عنوان مثال ، نمودارهای انباشت و توزیع ممکن است هنگام تلاش برای درک چرخه های مشترک بازارهای مالی مفید واقع شوند.
رویکرد پنج مرحله ای وایکوف
وایکوف همچنین رویکردی پنج گام در بازار ایجاد کرد که مبتنی بر اصول و فنون بسیاری بود. به طور خلاصه ، ممکن است این رویکرد به عنوان راهی برای عملی کردن آموزش وی تلقی شود.
مرحله 1 : روند را تعیین کنید.
روند فعلی چگونه است و احتمالاً به کجا می رود؟ رابطه بین عرضه و تقاضا چگونه است؟ موقعیت فعلی و روند احتمالی آینده بازار را تعیین کنید. آیا بازار در حال تثبیت است یا روند؟ آیا تحلیل شما از ساختار بازار، عرضه و تقاضا نشان دهنده جهتی است که در آینده نزدیک وجود دارد؟ این ارزیابی باید به شما کمک کند تصمیم بگیرید که آیا اصلاً در بازار حضور داشته باشید و اگر چنین است، آیا باید از موقعیت های خرید یا فروش استفاده کنیم.
مرحله 2 : قدرت دارایی را تعیین کنید.
دارایی نسبت به بازار چقدر قوی است؟ آیا دارایی به روشی مشابه یا مخالف حرکت می کنند؟ دارایی را مطابق با روند انتخاب کنید. در روند صعودی، دارایی هایی را انتخاب کنید که قوی تر در بازار هستند. به عنوان مثال، به دنبال دارایی باشید که درصد افزایش بیشتری نسبت به بازار در طول رالی صعودی و کاهش کمتری در طی بازار نزولی داشته باشد. و همینطور در یک روند نزولی ، دقیقا برعکس عمل کنید روند صعودی حرکت کنید و دارایی را انتخاب کنید که جزء ضعیف ترها در بازار هستند. اگر در مورد موضوع خاصی مطمئن نیستید، آن را رها کنید و به سراغ مورد بعدی بروید.
مرحله 3 : به دنبال دارایی با علت و دلایل کافی باشید.
آیا دلایل کافی برای ورود به موقعیت وجود دارد؟ آیا علت به اندازه کافی قوی است که باعث شود پاداش های بالقوه (اثر) ارزش خطرات را داشته باشد؟ دارایی را با “علت” انتخاب کنید که برابر یا فراتر از حداقل هدف شما باشد. یکی از اجزای مهم انتخاب و مدیریت تجارت Wyckoff روش منحصر به فرد او برای شناسایی اهداف قیمت با استفاده از پیش بینی های نقطه ای و شکل (P&F) برای معاملات بلند و کوتاه بود. در قانون اساسی Wyckoff “علت و معلول”، تعداد افقی P&F در محدوده معاملاتی نشان دهنده علت است، در حالی که حرکت بعدی قیمت نشان دهنده اثر است. بنابراین، اگر قصد دارید موقعیت خرید دارید ، سهامی را انتخاب کنید که در حال انباشت یا انباشت مجدد هستند و دلیل کافی برای برآورده کردن هدف شما ایجاد کرده اند.
مرحله 4 : میزان احتمال حرکت را تعیین کنید.
آیا دارایی آماده حرکت است؟ موقعیت آن در روند بزرگتر چیست؟ قیمت و حجم آن چه پیشنهادی دارد؟ این مرحله اغلب شامل استفاده از تست های خرید و فروش Wyckoff است، تعیین آمادگی سهام برای حرکت. تست های نه گانه را برای خرید یا فروش (که در زیر توضیح داده شده است) اعمال کنید. به عنوان مثال، در یک محدوده معاملاتی پس از یک رالی طولانی مدت، آیا شواهد حاصل از 9 تست فروش نشان می دهد که عرضه قابل توجهی در حال ورود به بازار است و ممکن است یک موقعیت کوتاه تضمین شود؟ یا در یک محدوده معاملاتی انباشت ظاهری، آیا 9 تست خرید نشان می دهد که عرضه با موفقیت جذب شده است، همانطور که توسط فنر کم حجم و آزمایش حتی با حجم کمتر آن فنر نشان می دهد؟
مرحله 5 : زمان ورود خود را تعیین کنید.
آخرین مرحله همه چیز در مورد زمان بندی است. این معمولا شامل تجزیه و تحلیل سهام در مقایسه با بازار عمومی است.
به عنوان مثال ، یک معامله گر می تواند عملکرد قیمت یک سهام را در رابطه با شاخص S&P 500 مقایسه کند. بسته به موقعیت آنها در برنامه Wyckoff منحصر به فرد آنها ، چنین تجزیه و تحلیل ممکن است بینش در مورد حرکت های بعدی دارایی را ارائه دهد. در نهایت ، این امر ایجاد یک ورود خوب را تسهیل می کند.
قابل توجه است که این روش در مورد دارایی هایی که همراه با بازار یا شاخص عمومی حرکت می کنند بهتر عمل می کند ، گرچه در بازارهای ارزهای دیجیتال شده ، این ارتباط همیشه وجود ندارد. زمان تعهد خود را با چرخش در شاخص ها زمان بندی کنید. سه چهارم یا بیشتر مسائل فردی در هماهنگی با بازار عمومی حرکت می کنند ، بنابراین با داشتن قدرت کلی بازار در پشت آن، شانس یک معامله موفق را بهبود می بخشید. اصول خاص Wyckoff به شما کمک می کند تا چرخش های بالقوه بازار را پیش بینی کنید، از جمله تغییر ماهیت عملکرد قیمت (مانند بزرگترین نوار نزولی در بالاترین حجم پس از یک روند صعودی طولانی)، و همچنین جلوه هایی از سه قانون Wyckoff (به زیر مراجعه کنید). توقف ضرر خود را در جای خود قرار دهید و سپس آن را در صورت لزوم دنبال کنید تا زمانی که موقعیت را ببندید.
کلام آخر
روش وایکوف تقریباً یک قرن از ایجاد آن می گذرد ، اما امروزه همچنان مورد استفاده گسترده است. مطمئناً خیلی بیشتر از یک شاخص تکنیکال است ، زیرا بسیاری از اصول ، نظریه ها و فنون تجارت را در بر می گیرد.
در حقیقت ، روش وایکوف به سرمایه گذاران اجازه می دهد تا تصمیمات منطقی تری بگیرند تا اینکه بر اساس احساسات عمل کنند. کار گسترده وایکوف مجموعه ای از ابزارها را در اختیار تجار و سرمایه گذاران برای کاهش خطرات و افزایش شانس موفقیت آنها قرار می دهد. هنوز هم ، در مورد سرمایه گذاری هیچ تکنیک بی خطری وجود ندارد. همیشه باید نسبت به خطرات احتیاط کرد ، به خصوص در بازارهای رمزنگاری که بسیار ناپایدار هستند.
عالی بود ، نمودار آماده ای نداره روش وایکوف بروی بیت کوین؟