وب 3.0 چیست؟
اینترنت از زمان پیدایش خود به طرز چشمگیری تغییر کرده است. از چت رله اینترنتی (IRC) گرفته تا رسانه های اجتماعی مدرن، به بخشی حیاتی از تعاملات انسانی تبدیل شده است و همچنان در حال تکامل است.
وب 3.0 نسل بعدی فناوری اینترنت است که به شدت بر استفاده از یادگیری ماشین و هوش مصنوعی (AI) متکی است. هدف آن ایجاد وبسایتها و برنامههای کاربردی وب باز، متصل و هوشمندتر است که بر استفاده از درک مبتنی بر ماشین از دادهها تمرکز دارند.
وب سایت های فعلی معمولاً دارای اطلاعات ثابت یا محتوای کاربر محور مانند انجمن ها و رسانه های اجتماعی هستند. در حالی که این اجازه می دهد تا اطلاعات برای گروه وسیعی از افراد منتشر شود، اما ممکن است نیاز یک کاربر خاص را برآورده نکند. یک وب سایت باید بتواند اطلاعاتی را که برای هر کاربر ارائه می دهد، شبیه به پویایی ارتباطات انسانی در دنیای واقعی، تنظیم کند.
تیم برنرز لی، دانشمند کامپیوتر، مخترع شبکه جهانی وب، این ایده از وب معنایی را در سال 1999 توضیح داد:
من رویایی برای وب دارم [که در آن رایانه ها] قادر به تجزیه و تحلیل تمام داده های موجود در وب و محتوا، پیوندها و تراکنش های بین افراد و رایانه ها هستند. یک «وب معنایی» که این امکان را فراهم میکند، هنوز به وجود نیامده است، اما زمانی که به وجود بیاید، مکانیسمهای روزمره تجارت، بوروکراسی و زندگی روزمره ما توسط ماشینهایی که با ماشینها صحبت میکنند اداره میشوند.
در وب 3.0، اقیانوسی از اطلاعات در اختیار وب سایت ها و برنامه های کاربردی قرار می گیرد و آنها می توانند آن داده ها را به گونه ای که برای هر کاربر معنادار باشد، درک کرده و استفاده کنند.
تاریخچه مختصری از تکامل اینترنت
وب سایت ها و برنامه های کاربردی تحت وب در دهه های گذشته به شدت تغییر کرده اند. آنها از سایت های ایستا به سایت های داده محور تبدیل شده اند که کاربران می توانند با آنها تعامل داشته باشند و آنها را تغییر دهند.
وب 1.0
اینترنت اولیه مبتنی بر چیزی بود که امروزه به عنوان وب 1.0 شناخته می شود. این اصطلاح در سال 1999 توسط نویسنده و طراح وب، دارسی دی نوچی، هنگام تمایز بین وب 1.0 و وب 2.0 ابداع شد. در اوایل دهه 1990، وب سایت ها با استفاده از صفحات HTML ایستا ساخته شدند که فقط توانایی نمایش اطلاعات را داشتند و هیچ راهی برای کاربران برای تغییر داده ها وجود نداشت.
وب 2.0
این همه در اواخر دهه 1990 تغییر کرد، زمانی که تغییر به سمت اینترنت تعاملی تر شروع به شکل گیری کرد. با وب 2.0، کاربران قادر به تعامل با وب سایت ها از طریق استفاده از پایگاه های داده، پردازش سمت سرور، فرم ها و رسانه های اجتماعی بودند.
آینده
وقتی به تاریخچه اینترنت نگاه می کنیم، تکامل یک وب از نظر معنایی هوشمندتر منطقی است. داده ها ابتدا به صورت ایستا به کاربران ارائه شد. سپس کاربران می توانند به صورت پویا با آن داده ها تعامل داشته باشند. اکنون همه آن دادهها توسط الگوریتمها برای بهبود تجربه کاربر و شخصیسازی و آشناتر کردن وب استفاده میشوند.
در حال حاضر، بسیاری از برنامهها محدود به اجرای تنها بر روی یک سیستم عامل هستند. وب 3.0 میتواند برنامهها را قادر سازد که بیشتر به دستگاهها توجه داشته باشند، به این معنی که میتوانند بر روی انواع مختلف سختافزار و نرمافزار بدون هیچ هزینهای اضافی اجرا شوند.
وب 3.0 همچنین قصد دارد اینترنت را بازتر و غیرمتمرکزتر کند. در چارچوب فعلی، کاربران باید به ارائه دهندگان شبکه و سلولی که اطلاعاتی را که از طریق سیستم هایشان می گذرد نظارت می کنند، تکیه کنند. با ظهور فناوریهای دفتر کل توزیعشده، ممکن است به زودی تغییر کند و کاربران بتوانند مالکیت دادههای خود را پس بگیرند.
چه چیزی Web 3.0 را نسبت به نسخه های قبلی خود برتر می کند؟
- بدون نقطه کنترل مرکزی: از آنجایی که واسطه ها از معادله حذف می شوند، داده های کاربر دیگر توسط آنها کنترل نمی شود. این خطر سانسور توسط دولت ها یا شرکت ها را کاهش می دهد و اثربخشی حملات Denial-of-Service (DoS) را کاهش می دهد .
- افزایش ارتباط متقابل اطلاعات: همانطور که محصولات بیشتری به اینترنت متصل می شوند، مجموعه داده های بزرگتر الگوریتم هایی را با اطلاعات بیشتری برای تجزیه و تحلیل ارائه می دهند. این می تواند به آنها کمک کند اطلاعات دقیق تری ارائه دهند که نیازهای خاص کاربر را برآورده می کند.
- مرور کارآمدتر: هنگام استفاده از موتورهای جستجو، یافتن بهترین نتیجه بسیار چالش برانگیز بود. با این حال، در طول سال ها، آنها در یافتن نتایج مرتبط معنایی بر اساس زمینه جستجو و ابرداده بهتر شده اند. این منجر به یک تجربه مرور وب راحت تر می شود که می تواند به هر کسی کمک کند اطلاعات دقیق مورد نیاز خود را با سهولت نسبی پیدا کند.
وب 2.0 همچنین سیستم های برچسب گذاری اجتماعی را معرفی کرد، اما می توان آنها را دستکاری کرد. با الگوریتم های هوشمندتر، نتایج دستکاری شده را می توان با هوش مصنوعی فیلتر کرد. - تبلیغات و بازاریابی بهبود یافته: هیچ کس دوست ندارد با تبلیغات آنلاین بمباران شود. با این حال، اگر تبلیغات مربوط به علایق و نیازهای فرد باشد، به جای اینکه آزاردهنده باشند، می توانند مفید باشند. هدف وب 3.0 بهبود تبلیغات با استفاده از سیستم های هوش مصنوعی هوشمندتر و با هدف قرار دادن مخاطبان خاص بر اساس داده های مصرف کننده است.
- پشتیبانی بهتر از مشتری: وقتی صحبت از وبسایتها و برنامههای وب به میان میآید، خدمات مشتری برای یک تجربه کاربری روان کلیدی است. با این حال، به دلیل هزینههای هنگفت، بسیاری از سرویسهای وب که موفق میشوند، نمیتوانند عملیات خدمات مشتری خود را بر اساس آن مقیاس کنند. از طریق استفاده از چت رباتهای هوشمندتر که میتوانند به طور همزمان با چندین مشتری صحبت کنند، کاربران میتوانند از تجربهای برتر در هنگام برخورد با عوامل پشتیبانی لذت ببرند.
کلام پایانی
تکامل اینترنت سفری طولانی بوده است و مطمئناً به سمت تکرارهای بعدی ادامه خواهد یافت. با انفجار گسترده داده های موجود، وب سایت ها و برنامه ها توانایی انتقال به وب را دارند که تجربه بسیار بهتری را برای تعداد فزاینده ای از کاربران در سراسر جهان فراهم می کند.
در حالی که هنوز هیچ تعریف مشخصی برای وب 3.0 وجود ندارد، اما در حال حاضر با نوآوری در سایر زمینه های تکنولوژیکی به حرکت در آمده است.