بازارسازان و صاحبان بازار

بازارسازان و صاحبان بازار


بازارسازان و صاحبان بازار

بازارسازان و صاحبان بازار

بازارها از بازارسازان و صاحبان بازار تشکیل شده اند ، سازندگان و بازار سازان که با ایجاد موقعیت خرید  ،  باعث ایجاد نقدینگی می شوند ، بدین معنی که فروش فوری در بازار با شرایط آسانی برخودار است. افرادی که فوراً خرید یا فروش می کنند ،  و صاحبان بازار که در این مقاله گیرنده نامیده می شوند . به عبارت دیگر ، گیرندگان سفارشات ایجاد شده توسط سازندگان را پر می کنند. در ادامه بیشتر با این مفهموم آشنا می شوید ، تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

معرفی

در هر نوع مبادله ای (اعم از فارکس ، سهام یا ارز دیجیتال ) ، فروشندگان با خریداران مطابقت دارند.
در این مقاله، ما مفهوم بحث سازندگان و مصرف کنندگان .و هر شرکت کننده ای در بازار حداقل در یکی از این دو دسته ها قرار می گیرد و در واقع ، به عنوان یک معامله گر ، احتمالاً در مرحله ای به عنوان هر دو عمل خواهید کرد. سازندگان و گیرنده ها حیات بسیاری از سیستم عامل های معاملاتی هستند و حضور آنها (یا فقدان آن) مبادلات مستحکم را از مبادلات ضعیف جدا می سازد.

نقدینگی

قبل از اینکه بتوانیم به درستی به مفهوم سازندگان و گیرنده ها بپردازیم ، مهم است که در مورد نقدینگی صحبت کنیم . وقتی می شنوید کسی می گوید یک دارایی مایع است یا یک دارایی غیر قابل نقد است ،و او در حال صحبت کردن در مورد چگونگی فروش آسان دارایی می باشد. 

اونس طلا یک دارایی بسیار مایع است زیرا در مدت زمان کوتاهی می توان آن را به راحتی با پول نقد معامله کرد. متاسفانه مجسمه ای که بسیار زیبا است و دارای ارزش ذاتی بسیاری می باشد ، یک دارایی بسیار غیر قابل نقدینگی است ، اگرچه در جلوی باغ هر شخصی به نظر خیلی عالی می رسد ، اما در واقعیت این است که همه علاقه مند به چنین کالایی نیستند.

ایده مرتبط (اما کمی متفاوت) از نقدینگی بازار است . بازار نقدینگی بازاری است که در آن می توانید دارایی ها را به راحتی و با ارزش منصفانه خریداری و بفروشید. تقاضای زیادی از طرف کسانی که می خواهند این دارایی را بدست آورند و عرضه زیادی از طرف کسانی که مایل به تخلیه آن هستند وجود دارد. 
با توجه به این میزان فعالیت ، خریداران و فروشندگان که تمایل دارند در این میانه دیدار و معماله نمایند : کمترین سفارش فروش (یا قیمت درخواست ) تقریباً مشابه بالاترین سفارش خرید (یا قیمت پیشنهاد ) خواهد بود. در نتیجه ، تفاوت بین بالاترین پیشنهاد و کمترین درخواست اندک (یا محدود ) خواهد بود. به هر حال ، این تفاوت را پیشنهاد قیمت می نامند .

و برعکس ، یک بازار غیر قابل نقد هیچ یک از این خصوصیات را ندارد . اگر می خواهید دارایی را بفروشید ، در فروش آن با قیمت مناسب مشکل خواهید داشت زیرا تقاضای زیادی وجود ندارد و به عنوان یک نتیجه ، بازارهای غیر نقدینگی معمولاً دارای بازده پیشنهاد قیمت بسیار بالاتری هستند.

اکنون که نقدینگی را تحت  مرور کردیم ، وقت آن است که به سمت سازندگان و گیرندگان برویم.

بازارسازان و گیرندها

همانطور که گفته شد ، معامله گرانی که به یک مبادله سرازیر می شوند یا به عنوان سازندگان یا گیرنده ها عمل می کنند. 

سازندگان 

صرافی ها معمولاً ارزش بازار یک دارایی را با دفترچه سفارشات محاسبه می کنند . اینجاست که تمام پیشنهادات خرید و فروش از کاربران خود را جمع می شود و ممکن است دستورالعملی را ارائه دهد که به صورت زیر باشد : به عنوان مثال 800 BTC را با قیمت 4000 دلار خریداری کنید . این به دفترچه سفارشات اضافه می شود و وقتی قیمت به 4000 دلار برسد سفارشات شما پر می شود. 
سفارشات محدود مانند سفارشات شرح داده شده ، مستلزم این است که شما مقدمات خود را با اضافه کردن آنها به دفترچه سفارشات ، زودتر اعلام کنید. شما سازنده هستید زیرا به یک معنا بازار را “ساخته اید”. صرافی بمانند یک فروشگاه مواد غذایی است که برای قرار دادن کالا در قفسه ها از افراد هزینه دریافت می کند و شما شخصی هستید که موجودی خود را اضافه می کنید.
معمولاً بازرگانان و موسسات بزرگ (مانند موسسات متخصص در تجارت با نقدینگی بالا ) نقش سازندگان بازار را بر عهده می گیرند. متناوباً ، معامله گران کوچک می توانند به سادگی با قرار دادن انواع خاصی از سفارشات که بلافاصله اجرا نمی شوند ، سازنده شوند.

گیرنده ها

اگر مثال فروشگاه را ادامه دهیم ، مطمئناً شما موجودی خود را در قفسه ها قرار می دهید تا کسی بیاید و آنها را خریداری کند. که در اینجا ، این شخص گیرنده است ، آنها نقدینگی شما را می خورند.

به این فکر کنید: با قرار دادن پیشنهاد در دفترچه سفارشات ، نقدینگی مبادله را افزایش می دهید زیرا خرید و فروش را برای کاربران آسان تر می کنید. از طرف دیگر ، یک گیرنده بخشی از این نقدینگی را حذف می کند و با سفارش بازار دستورالعمل خرید یا فروش را به قیمت روز بازار تعیین می کند ، وقتی این کار را انجام می دهند ، بلافاصله سفارشات موجود در دفتر سفارش پر می شوند.

اگر قبلاً در بازار ارزدیجیتال یا بورس سفارش فروش قرار داده اید ، مانند یک شخص متعهد عمل کرده اید. اما توجه داشته باشید که شما همچنین می توانید با استفاده از سفارشات محدود یک گیرنده باشید. مسئله این است: شما هر وقت سفارش شخص دیگری را پر کنید یک گیرنده هستید. 

هزینه های سازنده

بسیاری از صرافی ها با گرفتن هزینه های معاملاتی برای کاربران منطبق ، بخش قابل توجهی از درآمد خود را تولید می کنند. این بدان معنی است که هر زمان شما سفارشی را ایجاد می کنید و آن را اجرا می کنید ، مبلغ کمی را به عنوان هزینه  ، پرداخت می کنید. این مبلغ از صرافی به بورس متفاوت است و بسته به اندازه و نقش معاملاتی شما نیز ممکن است متفاوت باشد.

معمولاً نوعی تخفیف به سازندگان ارائه می شود ، زیرا نقدینگی را به بورس اضافه می کنند و این برای تجارت خوب است ، معامله گران احتمالی فکر می کنند ، به این سیستم عامل و نقدینگی زیاد آن نگاه کنید ،  و این سوال را از خود بپرسید که من باید اینجا تجارت کنم ؟ به هر حال ، چنین مکانی نسبت به مکان با نقدینگی کمتر جذاب تر خواهد بود ، زیرا معاملات با سهولت بیشتری انجام می شوند. در بسیاری از موارد ، گیرندگان هزینه های بالاتری نسبت به سازندگان پرداخت می کنند ، زیرا نقدینگی را سازندگان تأمین می کنند.
همانطور که گفته شد ، ساختار هزینه سازنده گیرنده به بستر بستگی دارد. به عنوان مثال ، شما می توانید تفاوت در هزینه قیمت گذاری سازنده وگیرندگان Binance را در صفحه Fee Schedule مشاهده کنید .

کلام پایانی

به طور خلاصه ، سازندگان بازرگانانی هستند که سفارشات را ایجاد می کنند و منتظر پر شدن آنها می مانند ، در حالی که گیرندگان کسانی هستند که سفارشات شخص دیگری را پر می کنند. نکته اصلی در اینجا این است که سازندگان بازار تأمین کننده نقدینگی هستند . 

برای صرافی هایی که از مدل سازنده و گیرنده استفاده می کنند ، سازندگان برای جذابیت پلت فرم به عنوان یک مکان تجارت بسیار حیاتی هستند و به طور کلی ، سازندگان پاداش با پرداخت نقدینگی با کارمزد پایین تر ، مبادله ارائه می کنند. در مقابل ، متصدیان استفاده از این نقدینگی برای خرید یا فروش آسان دارایی ها استفاده می کنند. اما آنها غالباً برای این کار هزینه و فی بالاتری پرداخت می کنند.

بازارسازان و صاحبان بازار

نظر و دیدگاه خودتون را در مورد این آموزش آکادمی بایننس از مجله  با ما درمیان بگذارید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فروشگاهخانهحسابمجلات