در این مقاله از مجموعه ” آموزش ارز دیجیتال به زبان ساده “ قصد داریم مفهوم ان اف تی NFT چیست به زبان ساده مخفف انگلیسی Non-Fungible Token را به صورت کامل و بیشتر بدانیم مورد بررسی و پژوهش قرار دهیم تا از آخرین موضوعات دنیای رمز ارز های به اصطلاح رمز غیرمثلی بدانیم. این آموزش به راهنمایی کلیه موارد ؛ ساخت، خرید و فروش NFT بصورت کامل می پردازد، تا انتها همراه ما باشید.
NFT چیست به زبان ساده
در نگاه کلی و به زبان ساده اینگونه بیان میداریم؛ NFT یک توکن غیرقابل تعویض است و به تعبیری دیگری غیر مثلی و مثالی از آن توکن در بلاک چین وجود ندارد، که میتواند یک رمزارز دیجیتالی و رمزنگاری شده بر روی برخی بلاک چین ها از جمله بنیان گذار این صنعت، اتریوم باشد، که نشان از یک مورد منحصر بهفرد در برخی بلاکچین ها میباشد. NFT در آینده موارد استفاده زیادی خواهند داشت. ان اف تی ها می تواند یک دارایی دیجیتالی در یک بازی، یک قطعه کلکسیونی از هنر، یک هنرمند یا حتی مالکیت یک شیء واقعی مانند املاک و مستغلات باشد. NFT ها می توانند راه حلی برای، مشکل طولانی مدت قانون “کپی رایت”یا “حق تکثیر” باشند.
NFT غیر قابل تعویض هستند. این ویژگی به این معنی است که هر توکن منحصر به فرد است و نمی توان آن را به طور یکسان با یک رمزارز دیگر تعویض کرد. شما می توانید 1 بیت کوین را با 1 بیت کوین دیگر، برابر از هر جهت معامله کنید، ولی با NFT این امر غیرممکن است، حتی با وجود هنر NFT که در یک سری با نسخه های متعدد منتشر می شود، حتی در این حالت ، قراداده های هر NFT متفاوت خواهند بود، درست مانند آنچه در یک سری چاپی شماره دار وجود دارد.
اما قبل از اینکه بتوانیم توکن های غیر قابل تعویض را به طور کامل تعریف کنیم ، باید با چند مفهوم کلیدی بهتر درک کنیم . ابتدا با تفاوت بین دارایی های قابل تعویض و غیرقابل تعویض شروع کنیم.
دارایی های قابل تعویض چیست به زبان ساده
“قابل تغییر” کلمه ای است که شما زیاد در مکالمه نمی شنوید، اما ایده کلی ساده است: به زبان ساده وقتی چیزی قابل تعویض است، به این معنی است که می توان آن را با یک کالای مشابه با همان ارزش مبادله یا مبادله کرد. برای مثال، اگر یک قوطی نوشابه باز نشده داشته باشم، می توانم آن را با یک قوطی نوشابه مشابه عوض کنم. قوطی نوشابه قابل تعویض است.
ارزهای فیزیکی و بیت کوین نمونه هایی از دارایی های قابل تعویض هستند. این بدان معناست که آنها سه ویژگی کلی دارند:
- قابل معامله و مبادله هستند. 1 دلار را می توان با 1 دلار دیگر معامله کرد.
- ارزش برابری دارند. 1 بیت کوین برابر با 1 بیت کوین است.
- ارزهای فیزیکی ، در سیستم همین گونه تجارت کار می شوند زیرا همه با آن موافق هستند.
بدیهی است که عوامل دیگری در تعیین اینکه چه چیزی چیزی را دارایی قابل تعویض می کند وجود دارد، اما برای درک NFTها، این سه مفهوم مهم هستند.
دارایی های غیر قابل تعویض چیست به زبان ساده
NFTها با ارزهای فیزیکی و بیت کوین متفاوت هستند زیرا غیرقابل تعویض هستند. در ابتدایی ترین عبارت و به زبان ساده این بدان معناست که هر NFT دارای ارزش کاملاً منحصربهفردی است و نمیتوان آن را به راحتی با NFT دیگری معامله کرد یا مبادله کرد (مگر اینکه هر دو طرف درگیر تصمیم بگیرند که ارزش مشابهی دارند، که احتمالاً هرگز اتفاق نمیافتد).
1 NFT به طور خودکار با 1 NFT دیگر برابر نیست. آنها می توانند مقادیر بسیار متفاوتی داشته باشند که کاملاً ذهنی و منحصر به آن NFT خاص است.
اگر یک کیک تولد سفارشی برای دوستم سفارش دادم، نمی توانم به نانوایی برگردم و آن را با یک کیک متفاوت عوض کنم، زیرا کیکی که دارم منحصر به فرد است. به طور مشابه، اگر من صاحب NFT باشم، یک آیتم دیجیتال منحصر به فرد دارم که نمی توان آن را با یک مشابه جایگزین کرد.
این چیزی است که هر NFT را به یک آیتم کلکسیونی منحصر به فرد تبدیل می کند که در واقع دارای ارزش است. دقیقا چقدر ارزش داره؟ که بسیار متفاوت است. یک NFT میتواند مالکیت هر چیزی را از یک فایل GIF (بله، برخی از آنها در واقع متعلق به افراد هستند)، یک اثر هنری، یک عنصر بازی ویدیویی مانند یک شخصیت یا لباس، یا حتی یک طرح از املاک و مستغلات را نشان دهد.
NFT و بلاک چین
NFT ها روی بلاک چین ها ذخیره می شوند. بلاک چین ها همانند دفاتر عمومی وجود و مالکیت هر توکن را ثبت می کنند و بطوری که قابل تغییر نیستند. NFT به معنای مالکیت یک کالای فیزیکی یا دیجیتالی است. هر NFT یک دارایی رمزنگاری با کد شناسایی منحصر به فرد و ابرداده است که آن را از سایر NFT ها منحصر به فرد می کند. در ادامه به آن خواهیم پرداخت، اما در حال حاضر، نکته مهمی که باید درک کرد این است که رکوردهای بلاک چین تغییر ناپذیر هستند. این بدان معناست که وقتی شخصی دارای NFT باشد، چه برای یک کالای فیزیکی و چه مجازی، این موضوع رسمی است.
موارد قابل استفاده در NFT چیست به زبان ساده
مانند زمانی که محصولی یا کالایی را در دنیای فیزیکی میخرید ، مانند یک کیک که می تواند دارای خواص منحصر به فرد و مقدار محدودی باشد. رسید، سند یا فقط داشتن آن کالا می تواند ثابت کند که شما مالک آن هستید. اینترنت اجازه مالکیت اقلام دیجیتالی را به همان شکلی که شما می توانید چیزی فیزیکی داشته باشید را نمی دهد. NFT ها قرار است برخی از ساختارهایی را که در دنیای فیزیکی اعمال میشود به دنیای دیجیتال بیاورند و به داراییهای دیجیتالی این امکان را میدهند که از نظر تعداد کمیاب و متمایز از یکدیگر باشند. طرفداران NFT همچنین می گویند که آنها امنیت “اثبات مالکیت” مورد نیاز آنلاین را فراهم می کنند. در حالی که این در تئوری درست است، محدودیت هایی وجود دارد. NFTها تنظیم نشده اند و قراردادهای الزام آور قانونی ایجاد نمی کنند. هنوز، اینکه آیا یک NFT می تواند همان سند مالکیت را به عنوان رسید فیزیکی ارائه دهد یا خیر، در دادگاه قانونی آزمایش نشده است. NFT ها را می توان از طریق بازارهای مختلف NFT، شخص به فرد، در ازای ارز دیجیتال فروخت. بازارهای NFT پلتفرم های آنلاینی هستند که به شما امکان خرید، فروش و ایجاد NFT را می دهند.
از مهمترین مواردی که از NFT ها تا به امروز استفاده شده به موارد زیر اشاره کرد؛
- اثر هنری
- کلکسیونی مانند کارت های معاملاتی
- آیتم های مجازی در بازی ها از جمله لباس شخصیت ها و ارز درون بازی
- موسیقی
- زمین مجازی در متاورس
- فیلم ویدیویی
- اسناد حقوقی
- امضاها
- داراییهای دنیای واقعی توکنشده مانند اسناد خودرو، املاک یا کفشهای ورزشی
NFT ها چگونه کار می کنند به زبان ساده
اکنون که اصول NFT ها را پوشش دادیم، اجازه دهید کمی عمیق تر به نحوه عملکرد آنها بپردازیم. NFT ها دارایی های رمزنگاری هستند. این بدان معنی است که آنها با رمزنگاری مانند ارزهای رمزنگاری شده مانند بیت کوین و اتریوم محافظت می شوند. با این حال، بر خلاف ارزهای دیجیتال، NFT ها برای تراکنش های تجاری استفاده نمی شوند.
NFT در بلاک چین ها چگونه کار می کند به زبان ساده
بلاک چین ها، علاوه بر اینکه برای نحوه عملکرد NFT ها ضروری هستند، یکی از پیچیده ترین بخش های این داستان هستند. اما هنگامی که ایده ها را با هم ترکیب می کنید، همه چیز منطقی خواهد بود.
آنها بلاک چین نامیده می شوند زیرا از رشته هایی از کدهای کامپیوتری را به نام بلوک ساخته شده اند که سپس به هم متصل می شوند. هر بلوک رمزگذاری شده است (یعنی اطلاعات از طریق رمزنگاری کدگذاری می شوند) و دارای ظرفیت ذخیره سازی هستند.
هنگامی که یک بلوک پر از داده است، بسته می شود و داده های درون آن برای همیشه ثبت می شود. بلوکهای جدید برای ثبت دسته بعدی دادهها ایجاد میشوند و هر بلوک جدید به بلوک قبلی پیوند میخورد و زنجیره بلوکی را ایجاد میکند. این با پایگاه داده های سنتی که داده ها را در جداول ذخیره می کنند متفاوت است.
بلوک های جدید از طریق فرآیندی به نام ماینینگ ایجاد می شوند. معمولا ماینرهای بلاک چین برای ایجاد بلوک های جدید باید الگوریتم های رمزنگاری پیچیده را حل کنند. ماینینگ زمان می برد و از قدرت محاسباتی زیادی استفاده می کند و ماینرها زمانی که بلاک آنها به زنجیره اضافه شود پاداش مالی دریافت می کنند.
بلاک چین برای ثبت عمومی تراکنش ها استفاده می شود. هر بلاک چین در چندین کامپیوتر که در یک شبکه همتا به همتا متصل هستند ذخیره می شود. این بدان معنی است که رایانه های موجود در شبکه همه فایل ها را به اشتراک می گذارند. این به اشتراک گذاری غیرمتمرکز اطلاعات چیزی است که باعث ایجاد اعتماد در بلاک چین می شود.
هر کامپیوتری در شبکه یک نسخه از بلاک چین دارد. برای تغییر اطلاعاتی که یک بلاک چین ذخیره می کند، ابتدا باید زنجیره بلوکی رمزگشایی شود و سپس اطلاعات هر رایانه در شبکه باید همزمان تغییر کند.
از آنجایی که هر بلاک چین توسط شبکه ای از کاربران خود نگهداری می شود، آنها می توانند بدون سازمان مرکزی و نیروی کار برای ثبت، ذخیره و نگهداری داده ها، یک رکورد امن از تراکنش ها نگه دارند.
امروزه کاربران به دقت بلاک چین ها اعتماد دارند زیرا نحوه ذخیره این داده ها دستکاری آن را تقریبا غیرممکن می کند.
بازارهای NFT چگونه کار می کنند به زبان ساده
NFT ها به زبان ساده در پلتفرم های آنلاین به نام بازارهای NFT خریداری، فروخته می شوند، ذخیره می شوند و نمایش داده می شوند. بازارهای NFT شبیه به پلتفرم های تجارت الکترونیک مانند eBay هستند. کاربران NFT های خود را لیست می کنند که خریداران می توانند برای آن پیشنهاد بدهند. این پلتفرمهای آنلاین جدا از صرافیهای ارزهای دیجیتال هستند که در آن کاربران ارزهایی مانند بیتکوین یا اتریوم را خریداری، میفروشند و معامله میکنند.
بازارهای NFT معمولاً چندین بلاک چین را پشتیبانی می کنند. کاربران فقط می توانند NFT هایی را معامله کنند که بر روی بلاک چین های پشتیبانی شده ساخته شده اند و از ارزهای رمزپایه سازگار با آن NFT ها استفاده کنند.
اکثر NFT ها در اتریوم ذخیره می شوند ، به این معنی که این NFT ها با بازارهای NFT مبتنی بر اتریوم سازگار هستند. یک NFT خریداری شده با اتر در یک پلتفرم می تواند بر روی پلتفرم دیگر فروخته شود. تعداد کمی از بازارها ارزهای سنتی مانند دلار آمریکا را می پذیرند. این بازارها به طور خودکار مناقصه را به ارز دیجیتال مناسب تبدیل می کنند.
NFT ها چگونه ایجاد می شوند به زبان ساده
فرآیند ایجاد NFT را Minting می گویند. اکثر بازارهای NFT به شما امکان می دهند NFT را ضرب کنید، و چندین سایت اختصاصی ضرب NFT وجود دارد. برای ایجاد یک NFT، شما به سادگی یک فایل دیجیتالی را در بازار NFT آپلود کرده، برخی از جزئیات را پر کرده و روی ایجاد کلیک کنید . شما می توانید اکثر فایل های دیجیتال را به NFT تبدیل کنید، از جمله تصاویر، ویدیوها و GIF.برای آموزش ساخت NFT می توانید این لینک را دنبال کنید.
ویژگی های NFT ها به زبان ساده
NFT ها دارای برخی از ویژگی های مهم هستند ازجمله منحصر به فرد بودن، کمیاب بودن، و قابلیت تجارت که باعث می شود آنها واقعا کار کنند.
مالکیت دارایی منحصر به فرد
هر NFT نشان دهنده یک دارایی دیجیتال یا فیزیکی است و اکثر NFT ها در هر زمان تنها یک مالک دارند. مالکیت NFT ایمن و قابل ردیابی است زیرا در یک بلاک چین (بلاک چین اتریوم برای اکثر NFTها) ثبت شده است.
ارزش ذهنی
اگر NFT ها غیر قابل تعویض هستند، مقادیر ارزش آنها چگونه تعیین می شود؟ ارزش NFT ذهنی است. به هر قیمتی که خریدار فکر کند ارزشش را دارد می فروشد. این ممکن است بر اساس شجره نامه، محبوبیت، کمبود و یا جمع آوری آن NFT باشد. Utility همچنین مقدار NFT را تعیین می کند. به عنوان مثال، یک بلیط رویداد NFT احتمالاً به همان قیمت بلیط رویداد معمولی فروخته می شود.
یک NFT می تواند به طور شگفت انگیزی گران باشد، به خصوص اگر خریداران احتمالی فکر کنند که در آینده ارزشمندتر خواهد شد. همچنین، NFT های ساخته شده بر روی بلاک چین اتریوم اغلب ارزش بیشتری نسبت به NFT های ساخته شده بر روی بلاک چین های دیگر دارند. از آنجایی که افراد بیشتری دارای توکن های ETH هستند، این NFT ها می توانند به راحتی در بازارهای متعدد NFT فروخته شوند و تعداد خریداران بالقوه افزایش یابد.
کمبود
هنگامی که شخصی یک NFT ضرب می کند، می تواند تعیین کند که چه تعداد از آن دارایی ها را ایجاد و در بازار فهرست کند. این شبیه به نویسنده ای است که تعداد محدودی نسخه از یک کتاب جدید را منتشر می کند.
یک هنرمند دیجیتال ممکن است تصمیم بگیرد که فقط یک NFT اصلی ایجاد کند ، به عنوان مثال، یک اثر هنری دیجیتال منحصر به فرد. خالق همچنین می تواند هزار اثر هنری NFT را منتشر کند که ظاهر یکسانی دارند و هر کدام دارای گواهی اصالت منحصر به فرد خود هستند.
قابلیت همکاری
بلاک چین ها غیرمتمرکز هستند. این بدان معناست که آنها توسط یک مقام مرکزی مانند یک دولت یا تجارت اداره نمی شوند. در عوض، بلاک چین ها توسط جوامع آنها اداره می شوند. در تئوری، این به NFT ها اجازه می دهد تا در برنامه ها، پلتفرم ها و سرویس های مختلف حرکت کنند، تا زمانی که هر اکوسیستم از زنجیره بلوکی که NFT ها در آن مستقر هستند پشتیبانی می کند.
به عنوان مثال، یک NFT از آثار هنری دیجیتال می تواند در چندین دنیای مجازی مختلف که شما در آن زندگی می کنید نمایش داده شود. همان NFT میتواند پسزمینه برنامه کنفرانس ویدیویی، لوازم جانبی در بازی ویدیویی مورد علاقهتان و نمایه تصویری برای ایمیل کاری شما باشد. با این حال، در حال حاضر، NFT های چند پلتفرمی عملی نیستند و محدود هستند. قبل از اینکه NFT ها بتوانند به روشی که مدافعان امیدواری دارند قابل همکاری شوند، توسعه دهندگان باید دریابند که چگونه محتوا را به طور یکپارچه در پلتفرم هایی با طرح های مختلف منتقل کنند.
قابلیت تجارت
NFT ها را می توان در بازارهای NFT معامله کرد و می توان آنها را از پلتفرم اصلی خود به بازار آزاد منتقل کرد.
یک روز، NFT ها می توانند به کاربران اجازه دهند تا محتوای آنلاین را در پلتفرم های اصلی تجارت کنند. به عنوان مثال، اگر آهنگ های iTunes به عنوان NFT کدگذاری می شدند، نه تنها می توانستید آنها را بخرید، بلکه بفروشید.
قابلیت برنامه ریزی
برخی از NFT ها هرگز تغییر نمی کنند زیرا محتوای اصلی آنها ثابت است. اما NFT ها همچنین می توانند با عناصر پیچیده تری که در کد آنها نوشته شده است برنامه ریزی شوند. یک NFT را می توان طوری برنامه ریزی کرد که به برخی محرک ها یا اقدامات مالک یا حتی عوامل خارجی مانند آب و هوا پاسخ دهد.
عملکردهای پیچیده NFT شامل جعل، ساخت، بازخرید و تولید تصادفی NFTهای جدید و سایر اشکال محتوا است. حتی میتوانید قراردادهای هوشمند NFT را برنامهریزی کنید تا در صورت وجود شرایط مناسب، محتوای اصلی را تغییر دهید.
CryptoKitties یک نمونه محبوب است. آنها در سال 2017 ایجاد شدند و تا حدی به دلیل ویژگی های برنامه ریزی شده خود به یکی از اولین مجموعه های محبوب NFT تبدیل شدند. آواتارهای CryptoKitt y میتوانند با دیگر کریپتوکیتها تولید شوند و دارندگان میتوانند دو کریپتو کیتی را انتخاب کنند و روی دکمه Breed کلیک کنند که یک آواتار جدید NFT با ویژگیهای منحصربهفرد ایجاد میکند.
مزایا و امتیازهای NFT
شخصی که یک NFT ضرب می کند می تواند حق امتیاز را از طریق قرارداد هوشمند NFT در آن دارایی رمزگذاری کند . این بدان معنی است که سازنده اصلی می تواند هر بار که NFT خود از یک کاربر به کاربر بعدی فروخته می شود، بخشی از هزینه را دریافت کند.
این به طور بالقوه برای افراد خلاق که همیشه پرداخت کافی برای کار خود دریافت نمی کنند، صنعت را تغییر می دهد. پس از فروش اولیه، سازندگان اغلب سودی نمیبرند، اگر اثرشان ارزش پیدا کند و دوباره بفروشد. به عنوان مثال، هنرمندی که یک نقاشی را به قیمت 10 دلار می فروشد، اگر آن اثر بعداً میلیون ها دلار فروخته شود، سودی نخواهد داشت.
حق امتیاز در قراردادهای هوشمند این غرامت را برای هر کسی که یک NFT ضرب می کند قابل دسترسی است.
NFT ها همچنین تضمینی ایجاد می کنند که هنرمند حق امتیاز دریافت می کند. به عنوان مثال، نوازندگان اغلب از هرکسی که آهنگ خود را برای کسب سود سمپلینگ یا پخش می کند، پولی دریافت نمی کنند. با قرار دادن آدرس خود در فراداده غیرقابل تغییر NFT، آنها هم تضمین می کنند که پول دریافت می کنند و هم پرداختن به آنها را برای کاربران آسان می کنند.
امنیت
NFT ها این پتانسیل را دارند که از دارایی های دیجیتالی بهتر از روش های فعلی محافظت کنند. اسکن سند یک خانه به راحتی ممکن است گم شود. انجام اسکن از همان سند NFT به معنای اثبات وجود سند در یک بلاک چین است. این یک لایه امنیتی اضافه می کند.
فناوری بلاک چین امن است زیرا از رمزنگاری برای رمزگذاری مالکیت توکن استفاده می کند. این کد برای شکستن به مقدار نامفهومی از قدرت محاسباتی نیاز دارد – اساساً رمزگشایی را غیرممکن می کند.
هر دفتر کل بلاک چین غیرمتمرکز و ناشناس است. بدون هیچ قدرت مرکزی یا نیروی کار، وظایف به طور مساوی بین رایانه های شرکت کننده که یک شبکه همتا به همتا را تشکیل می دهند، توزیع می شود.
این که بلاک چین ها از فناوری همتا به همتا استفاده می کنند، تخریب یا فاسد کردن آنها را تقریبا غیرممکن می کند. هر گره دارای یک کپی به روز از دفتر کل است و کسی باید تمام این گره ها را نابود کند تا رکورد تراکنش ها را پاک کند و زنجیره بلاک را باطل کند.
دفتر کل بلاک چین نیز عمومی است . از آنجا که آنها برای هر کسی قابل دسترسی هستند، مالکیت به راحتی تأیید می شود، که دوباره سرقت آنها را دشوار می کند ، مگر اینکه کسی شما را فریب دهد تا با میل خود NFT های خود را منتقل کنید .
طرفداران NFT بر این باورند که همه می توانند از آنها برای نمایندگی و احراز هویت دارایی های فیزیکی خود استفاده کنند . حتی اسناد شخصی مانند اسناد و گواهینامه رانندگی را می توان به عنوان NFT ذخیره کرد.
فناوری بلاک چین بسیار ایمن است و برای اثبات مالکیت یک کالا عالی است ، این مدرک همیشه در یک بلاک چین ذخیره می شود.
با این حال، بلاک چین ها اکثر فایل هایی را که NFT ها نشان می دهند ذخیره نمی کنند. آن محتوا (معمولاً یک فایل ویدیویی یا تصویری) خارج از زنجیره ذخیره میشود و NFT به آن منبع پیوند میدهد. این به این دلیل است که ذخیره فایل های بزرگ در یک بلاک چین هزینه تراکنش های بالایی دارد و لینک ها کوچکتر از خود فایل ها هستند.
در حالی که فناوری بلاک چین ایمن است، این ذخیره سازی خارج از زنجیره باعث نگرانی در مورد محتوای زیرین می شود. هایپرلینک ها در NFT می توانند به مرور زمان از کار بیفتند، مشکلی رایج به نام پوسیدگی لینک. و ذخیره محتوای اساسی در یک پایگاه داده متمرکز، آن را در برابر هک و خرابی پایگاه داده آسیب پذیر می کند.
اگر محتوای اصلی آن ناپدید شود، یک NFT بی معنی است. در آن مرحله، به معنای مالکیت چیزی است که دیگر وجود ندارد.
فناوری NFT به زبان ساده
NFT ها پیچیده و فنی هستند اما در ابتدایی ترین آنها فقط رشته هایی از کدهای کامپیوتری ذخیره شده در چندین کامپیوتر هستند. و دانستن بیشتر در مورد تاریخچه آنها و چگونگی توسعه آنها می تواند درک آنها را آسان تر کند.
برای شروع ، ارزهای دیجیتال و دارایی های رمزنگاری مختلف بر روی بلاک چین های خود ساخته می شوند و صدها، اگر نه هزاران، بلاک چین مختلف وجود دارد. به عنوان مثال، بیت کوین ها بر روی بلاک چین بیت کوین ساخته می شوند و توکن های ERC-20 بر اساس بلاک چین اتریوم هستند.
برخی از بلاک چین ها به کاربران اجازه می دهند تا علاوه بر ارزهای دیجیتال قابل تعویض، توکن های غیرقابل تعویض نیز ایجاد کنند. بلاک چین اتریوم پرکاربردترین بلاک چین برای ایجاد NFT است. با این حال، موارد دیگری نیز وجود دارد، از جمله:
- بلاکچین اتریوم
- بلاکچین بایننس زنجیره هوشمند BNB Chain
- بلاکچین سولانا
- بلاکچین پولیگان
- بلاکچین آوالانچ
- بلاکچین کاردانو
برخی از بلاکچینها، از جمله اتریوم، با دیگر شبکهها و سکههای سازگار کار میکنند و باعث میشوند که آنها قابلیت همکاری داشته باشند. کاربران می توانند NFT های مبتنی بر اتریوم را با انواع ارزهای رمزنگاری شده از جمله ETH، DAI، USDC، BNB و USDT خریداری کنند. بلاک چین های دیگر مانند Solana دارای سیستم های بسته هستند و NFT های متصل به این سیستم ها را فقط می توان با توکن آن بلاک چین خریداری کرد.
محبوبیت، نقدینگی، امنیت و قابلیت حمل اتریوم در سایر برنامهها، پلتفرمها و محصولات بخشی از آن چیزی است که NFTهای مبتنی بر اتریوم را به یک انتخاب محبوب تبدیل میکند.
استانداردهای توکن اتریوم نیز به طور گسترده ای بهترین برای ایجاد NFT در نظر گرفته می شوند. استانداردهای توکن به مردم می گویند که چگونه توکن های جدیدی را ایجاد، صادر و به کار گیرند که در یک اکوسیستم گسترده تر سازگار هستند . بلاک چین اتریوم چندین استاندارد مفید دارد:
- ERC-721ERC-721 اولین و هنوز هم محبوب ترین استاندارد برای ایجاد NFT های منحصر به فرد است. این یک رابط برنامهنویسی کاربردی (API) در قراردادهای هوشمند توکنها است. ERC-721 به توسعه دهندگان این امکان را می دهد تا توکن های منحصر به فرد ایجاد کنند و انتقال توکن ها را آسان و پس از تأیید، به صورت خودکار انجام می دهد.
- ERC-1155ERC-1155 استانداردی است که به NFT ها نیمه تعویض می دهد. با ERC-1155، شناسه ها به جای دارایی های منفرد، طبقاتی از دارایی ها را نشان می دهند. به عنوان مثال، یک شناسه واحد می تواند شامل 100 NFT باشد. این بدان معنی است که چندین NFT را می توان به طور همزمان منتقل کرد، اما با اطلاعات کمتری در مورد هر یک.
- ERC-998ERC-998 یک استاندارد توکن قابل ترکیب است. این توکن ها می توانند بیش از یک دارایی را در یک زمان برای تراکنش های سریع تر نشان دهند. توکن های ERC-998 می توانند دارای دارایی های قابل تعویض (مانند ERC-20) و غیرقابل تعویض (مانند ERC-721) باشند.
تاریخچه NFT ها
NFT ها با سرعت وحشتناکی سریع توسعه یافته اند، بنابراین از دست دادن چند تاریخ کلیدی بخشیده می شوید.
- 2012سکه های رنگی بر روی بلاک چین بیت کوین ایجاد شدند تا نشان دهنده مالکیت چیزهای دنیای واقعی مانند کوپن ها، دارایی ها و کلکسیون ها باشند. بسیاری تصور می کنند سکه های رنگی نشان دهنده آغاز NFT ها هستند. این توکنها ابتدایی بودند و استفاده زیادی از NFTهای امروزی نداشتند. با این وجود، آنها صحبتی را درباره داراییهای منحصر به فرد مبتنی بر بلاک چین آغاز کردند.
- 2014ایجاد طرف مقابل Counterparty یک پلتفرم مالی همتا به همتا بود که مبتنی بر بلاک چین بیت کوین بود که به کاربران اجازه می داد ارزهای خود را ایجاد و مبادله کنند. طرف مقابل برای تکامل NFT ها مهم بود، زیرا اولین NFT ها در پلتفرم شبیه موارد استفاده ای بودند که امروزه می شناسیم. پس از راهاندازی این پلتفرم، چندین میم و بازی بهعنوان NFT روی پلتفرم قرار گرفتند.
- 2016اولین NFT های کمیاب Pepe معرفی شدند و به سرعت محبوبیت گسترده ای به دست آوردند و به طور موثر جنبش Crypto Art را آغاز کردند. Pepe NFT ها با معرفی Rare Pepe Wallets قابل معامله شدند و حتی در سال های بعد حراج Rare Pepe برگزار شد.
- 2016 تا 2019فضای Crypto Art به رشد خود ادامه داد. مجموعههای NFT مانند CryptoPunks شروع به نمایش پتانسیل هنر NFT و کلکسیونها در بلاک چین محبوب اتریوم کردند. بازارهای جدید NFT مانند OpenSea، SuperRare و KnownOrigin راه اندازی شدند و NFT ها را می توان بر روی پلتفرم هایی مانند Mintable و Mintbase ایجاد کرد.
- 2020بازارهای NFT توسعه یافتند. بازارهای NFT موجود به روز شدند و پلتفرم های جدیدی مانند Rarible و Cargo منتشر شدند. قبل از سال 2020، سازندگان NFT اگر می خواستند ویژگی هایی مانند ایجاد انبوه و محتوای بازگشایی را به NFT های خود اضافه کنند، مجبور بودند خودشان قراردادهای هوشمند را برنامه ریزی کنند. پلتفرمهای جدید به این معنی است که این ویژگیها اکنون در طول فرآیند ضرب NFT به راحتی در دسترس بودند.
- 2021اگر سال 2020 سالی بود که عموم مردم به NFT ها توجه کردند، سال 2021 سال انفجار NFT ها بود. سلبریتی ها و برندهای معتبر به NFT علاقه مند شدند و هنر NFT محبوبیت اصلی را به دست آورد. "هر روز: 5000 روز اول" بیپل به قیمت 69.3 میلیون دلار در حراج هنری کریستیز فروخته شد و تنها با فروش 91.8 میلیون دلاری "ادغام" پاک در اوایل دسامبر در صدر قرار گرفت. NFT پاک به بیش از 28000 کاربر فروخته شد که بیش از 260000 سهم از آثار هنری او را خریداری کردند - مدرک ارزشمندی برای مالکیت کسری. اولین پست توییتر به عنوان NFT به قیمت 2.9 میلیون دلار در سال 2021 فروخته شد. در طول سال، CryptoPunks و Bored Ape Yacht Club NFTs به طور معمول به قیمت صدها هزار دلار فروخته می شدند و میم های دیروز دوباره به عنوان NFT های امروزی فروخته می شدند. آهنگ ها، آلبوم ها و کتاب ها به عنوان NFT منتشر شدند. در همین حال، کارشناسان به توسعه کاربردهای جدید برای NFT ها در خارج از صنایع خلاق ادامه می دهند.
خطرات و مسائل مهم در NFT
در حالی که NFT ها در فضای دیجیتال مفید هستند، چند مسئله باعث توقف پیشرفت فناوری می شود. آنها همچنین خطراتی دارند که باید قبل از اظهار نظر یا سرمایه گذاری از آنها مراقبت کنید.
NFT ها تنظیم نمی شوند
NFT ها در حال حاضر شناسایی و کنترل نشده اند. چندین کشور – از جمله بریتانیا، ژاپن و اعضای اتحادیه اروپا – در حال کار بر روی این مشکل هستند، اما هنوز قوانین بینالمللی برای پوشش NFT وجود ندارد.
طبق گفته شرکت حقوقی چندملیتی آزبورن کلارک، قوانین موجود میتوانند از قبل NFTها را پوشش دهند، حداقل تا آنجا که دارای ویژگیهای مشابه با سایر سرمایهگذاریها هستند. و قراردادهای هوشمند ممکن است قبلاً مدرک کافی برای مالکیت ارائه دهند.
مشکل اصلی در اینجا این است که این نظریه ها در دادگاه آزمایش نشده اند. و این فقدان مقررات مشکلاتی را ایجاد میکند، از جمله ناتوانی در محافظت از پلتفرمها (و سرمایهگذاران) در برابر کلاهبرداران، سایتهای تقلبی کپیبرداری، و حتی پولشویی – مسئلهای که به دلیل ماهیت «ناشناس» فناوری بلاکچین به سختی قابل حل است.
شاید با مقررات بهتر، خریداران و فروشندگان مورد بررسی قرار گیرند.
قانونی بودن مالکیت: مسائل مربوط به حق چاپ و IP
هنگام خرید NFT، در صورت وجود، چه حقوقی برای کار اساسی کسب می کنید؟
خرید و داشتن یک NFT به این معنی نیست که شما تمام حق را در مورد خود دارایی اساسی دارید. انتقال حقوق اضافی (به غیر از مالکیت) باید به وضوح در قرارداد هوشمند NFT بیان شود. در غیر این صورت، خالق محتوای یک NFT حق چاپ و حقوق مالکیت معنوی (IPR) کار خود را حفظ می کند.
خریداران اثر اصلی را کنترل نمی کنند ، مگر اینکه حق چاپ و IPR به همراه NFT منتقل شوند . خریداران NFT نمیتوانند کپیهایی از خرید خود بسازند و بفروشند، نمیتوانند اثر زیربنایی را آزادانه در دسترس عموم قرار دهند و به هیچ وجه نمیتوانند آن را تطبیق یا تکثیر کنند.
برای روشن شدن، این هیچ تفاوتی با دارایی های فیزیکی ندارد. خرید یک نوار مریخ به شما این حق را نمی دهد که شیرینی پزی پر از نوقا خود را با نام Mars ایجاد و بفروشید. اما وعده خرید یک دارایی اصلی می تواند یک مفهوم گمراه کننده باشد – به خصوص زمانی که در مورد اینکه کدام حقوق در یک معامله منتقل می شود بسیار مبهم است.
محتوای دیجیتال همچنین ذاتاً قابل اشتراک گذاری است و بازتولید آن بسیار آسان است، که برای بسیاری از دارندگان NFT وسوسه انگیز است. به عنوان یک قاعده کلی، شما به تنهایی مالکیت دارایی را خریداری می کنید، مگر اینکه در قرارداد هوشمند NFT به وضوح بیان شده باشد.
منتقدان نگرانند که این منطقه خاکستری باعث اختلاف شود. به عنوان مثال، خریداران NFT می توانند به دروغ ادعای حق نسخه برداری بر دارایی اصلی کنند، در حالی که فروشندگان NFT می توانند به دلیل ارائه نادرست در صورت عدم دقت مورد شکایت قرار گیرند. بدتر از آن، هر گونه تخلف تا حد زیادی غیرقابل جبران است زیرا به طور تغییرناپذیر در یک بلاک چین رمزگذاری شده است.
کلاهبرداری، کلاهبرداری، و مسائل امنیتی NFT
NFT ها می توانند یک سرمایه گذاری نامطمئن باشند، زیرا بسیاری از مجرمان سایبری از آنها سود می برند.
راه های زیادی وجود دارد که خریداران و سازندگان NFT مورد کلاهبرداری قرار می گیرند، از جمله:
– بازارهای تقلبی NFT
– فروشندگان جعلی که خود را خالق NFT نشان می دهند
– کپی از دارایی های غیر NFT که به عنوان NFT ضرب شده اند
از آنجایی که دارایی های دیجیتال فایل هستند، می توان آن ها را ذخیره یا اسکرین شات گرفت و سپس به عنوان یک NFT برش داد. البته این نقض آشکار قانون کپی رایت است. قانوناً نمی توانید از کار دیگران درآمد کسب کنید.
اما فروشندگان جعلی با جعل هویت سازندگان محبوب NFT، نسخههایی از NFTهای خود را بهعنوان چیز واقعی به فروش میرسانند. از آنجایی که این قطعات اصلی نیستند، ارزش آنها فقط کسری از چیزی است که برای آنها پرداخت شده است. خریداران می توانند هزاران دلار برای یک NFT خرج کنند تا متوجه شوند که یک جعلی بی ارزش است.
کلاهبرداران همچنین آثار سازندگانی را کپی کرده و فروخته اند که در NFT ها دخالتی ندارند. در مارس 2021، درک لافمن تصویرگر معروف در راریبل جعل شد.
کلاهبرداری NFT با تاکتیک هایی مانند هدایای تقلبی NFT و ایردراپ های جعلی تداوم می یابد. مردم ظاهراً اینها را بهطور تصادفی دریافت میکنند، و سپس آنها را با تصور اینکه قانونی هستند میفروشند. مجرمان سایبری حتی بازارهای NFT جعلی ایجاد کردهاند که از آرمها، طراحی و محتوای اصلی مشابه پلتفرمهای موجود استفاده میکنند.
خریداران می توانند با خرید NFT از سازندگان معتبر و قابل شناسایی، خطرات را کاهش دهند، اما این بدان معنا نیست که کاربران همچنان با تهدید کلاهبرداری مواجه نخواهند شد.
علاوه بر همه اینها، خطر از دست دادن NFT های گران قیمت در هک ها و حملات سایبری وجود دارد. چندین حساب کاربری Nifty Gateway در مارس 2021 به خطر افتاد. هکرها صدها هزار دلار NFT را فروختند و به حسابهای ناشناس منتقل کردند.
وقتی پدیدههایی مانند پوسیدگی پیوندها و خرابی پایگاه داده را که میتواند منجر به از دست دادن داراییهای اساسی شود، فاکتور میگیریم، به راحتی میتوان فهمید که چرا نباید بیش از حد در NFTها سرمایهگذاری کنید.
NFT ها ممکن است ارزش خود را از دست بدهند
بسیاری از کلکسیونرها با وجود خطرات مالی مرتبط با این فناوری، میلیون ها دلار را در NFTها غرق می کنند. در بدترین سناریو، این کلکسیونرها ممکن است مبالغ هنگفتی از پول را از دست بدهند، اگر NFT هایشان به سرعت ارزش خود را از دست بدهند.
قیمت یک NFT بر اساس مقادیر ذهنی است که پیش بینی آنها دشوار است. از آنجایی که آنها استانداردهای ثابتی ندارند، بازار آنها مستعد افت ناگهانی است.
در صورت منسوخ شدن اتریوم، NFTها نیز ممکن است کاهش یابند. با توجه به موفقیت فعلی اتریوم، این یک شگفتی است، اما ارزش آن را دارد که در نظر داشته باشید. اکثر NFT ها با موفقیت بلاک چین اتریوم زندگی می کنند و می میرند، زیرا در آنجا مستقر هستند.
NFT هایی که اقلام فیزیکی را نشان می دهند، در صورت گم شدن، سرقت، آسیب دیدن یا از بین رفتن آن دارایی فیزیکی، ارزش خود را از دست می دهند. یک NFT ممکن است حتی پس از از بین رفتن همتای فیزیکی خود باقی بماند. این به این واقعیت اشاره می کند که یک NFT و دارایی زیربنایی آن چیزهای جداگانه ای هستند.
و در نهایت، اگر NFT ها از مسیری که طرفداران پیش بینی می کنند پیروی نکنند، چه؟ NFT ها هنوز دنیا را تغییر نداده اند و مسائل حل نشده باقی مانده اند. اگر فناوری دیگری بتواند همان ارزشهای کمبود و اثبات مالکیت را برای داراییهای دیجیتال، اما با اشکالات کمتر، بیارزش کند.
اگر در آوریل 2022، صاحب یک NFT به نمایندگی از اولین توییت در توییتر NFT را به حراج بگذارد. در حالی که او ابتدا 2.9 میلیون دلار برای NFT پرداخت کرد، در هنگام فروش مجدد آن، امیدوار بود که بتواند 48 میلیون دلار از فروش به دست آورد. با این حال، بالاترین پیشنهاد معادل فقط 29000 دلار بود.
آیا می توانید محتوای دیجیتال داشته باشید ؟
آیا واقعاً می توانید به همان روشی که دارایی های فیزیکی دارید صاحب یک NFT شوید؟ هنگامی که یک اثر هنری تک نسخه ای را از یک گالری خریداری می کنید، نه تنها دارنده آن اثر، بلکه بیننده انحصاری آن نیز هستید. به همان معنا که شما مجبور نیستید کتاب مورد علاقه خود را به امانت بدهید، مجبور نیستید نقاشی مورد علاقه خود را به دیگران نشان دهید.
آیا بیهوده است که دارایی های دیجیتال را با قوانین یکسانی که با اقلام فیزیکی متفاوت هستند، قائل شویم؟ در اینترنت، هر کسی میتواند هر تصویر، اثر هنری یا ویدیوی NFT را ذخیره، اسکرینگرفت یا کپی کند و ادعا کند که مالک آن محتوا نیز هست. جامعه NFT این را به عنوان یک ذهنیت کلیک راست توصیف می کند.
در حالی که این افراد برای کلکسیونرهای هنر رمزنگاری شوخی هستند، آیا راستکلیککنندگان نکتهای دارند؟ تفاوت بین NFT و یک تصویر یکسان چیست اگر هر دو بتوانند رضایت یکسانی را ایجاد کنند؟
برخی از منتقدان NFT ها را با خرید رسید برای محصولی مقایسه کرده اند که هر کسی می تواند مالک آن باشد. پشتیبانی از NFTها اساساً به اعتقاد فرد به یک کد و اینکه واقعاً به معنای منحصربهفرد بودن چیزی است، بازمیگردد. برای ایفای نقش مدافع شیطان: منتقدان فکر نمیکنند که NFT ها کمبودی را ایجاد میکنند، و همچنین معتقد نیستند که میتوان به این کیفیت با محتوای دیجیتال دست یافت.
راهنمای کامل بازارهای NFT به زبان ساده
بازارهای NFT به زبان ساده پلتفرم هایی هستند که می توانید NFT ها را بخرید، بفروشید، ذخیره کنید و نمایش دهید. در برخی موارد، شما حتی می توانید خود یک بازار را ایجاد کنید.
هنگام انتخاب بازار NFT، باید بسیار مراقب باشید. هر یک فقط با کیف پول های رمزنگاری خاص، ارزهای دیجیتال و انواع NFT سازگار است. اکثر بازارهای NFT از NFT های مبتنی بر اتریوم استفاده می کنند و توکن های ETH را می پذیرند، به همین دلیل است که اتریوم بسیار محبوب است.
بازارهای دیگر ممکن است برای بلاک چین های مختلف طراحی شوند. به عنوان مثال، Solsea برای NFT های مبتنی بر بلاک چین Solana طراحی شده است. در آنجا، باید کیف پولی را پیوند دهید که با پلتفرم سازگار باشد و حاوی ارز دیجیتال SOL باشد.
هر بازار NFT همچنین ممکن است انواع مختلفی از محتوا را تامین کند. بازارهای هنری NFT رایجترین بازارها هستند، اما سایر بازارهای تخصصی شامل محتوای درونبازی، موسیقی، کارتهای تجاری و املاک مجازی است.
OpenSea، Rarible و Axie Infinity از محبوب ترین بازارهای NFT هستند. OpenSea در حال حاضر بزرگترین بازار NFT است و رشد عظیمی را در سال 2021 نشان داد. در آگوست همان سال، OpenSea بیش از 75 میلیون دلار حجم معاملات را در یک روز ثبت کرد. این رقم در کل سال 2020 بالاتر از پلتفرم است.
بازارهایی که معمولاً بهترین بازارها برای خرید و فروش NFT در نظر گرفته می شوند عبارتند از:
- OpenSeaOpenSea یکی از اولین و بزرگترین بازارهای NFT است. این یک بازار کاربرپسند همه جانبه است که دارای NFT آثار هنری دیجیتال، کلکسیونها، نامهای دامنه، عکاسی، موسیقی، ابزارهای کاربردی، دنیای مجازی و ورزش است.
- Rarible Rarible غیرمتمرکز است و توسط جامعه خود - صاحبان توکن های RARI - اداره می شود. از این نظر، Rarible چیزی شبیه به یک پیشگام در فضای رمزنگاری است. Rarible روی NFT های هنری تمرکز دارد، اما شامل موسیقی، دامنه ها، محتوای درون بازی، NFT های متاورس و موارد دیگر نیز می شود.
- Nifty GatewayNifty Gateway همه چیز درباره هنر دیجیتال است. این سایت حاوی NFT هایی از برخی از بزرگترین هنرمندان NFT مانند Beeple و Trevor Jones است، به غیر از مجموعه های معروف NFT مانند Mutant Ape Yacht Club .
- FoundationFoundation یکی دیگر از بازارهای NFT متمرکز بر آثار هنری است. مانند Nifty Gateway، Foundation دارای برخی از هنرهای برجسته NFT و مجموعههای میم است.
- SuperRareSuperRare شامل NFT های تک نسخه ای از هنرمندان برتر، از جمله XCOPY و Coldie است. SuperRare DAO* با استفاده از توکنهای $RARE – توکنهای ERC-20 در بلاک چین اتریوم اداره میشود.
- MintableMintable یک بازار NFT است که صرفاً برای ایجاد، خرید و فروش NFT طراحی شده است. این نزدیکترین چیز به eBay برای NFT است. کاربران به راحتی می توانند NFT ها را از آثار هنری، فایل های صوتی، فایل های PDF و موارد دیگر ایجاد کنند.
معروف ترین و گران ترین NFT ها
NFT ها فقط چند سال از عمرشان می گذرد و هنوز بحث های زیادی پیرامون کاربردی بودن و تاثیرات زیست محیطی آن ها وجود دارد. اما این باعث نشده که کلکسیونرها نتوانند برای آنها ثروت خرج کنند.
برخی از مجموعهها برای بخش بزرگی از جامعه NFT بسیار مطلوب شدهاند، در حالی که انتشارات هنرمندان برتر دیجیتال به طور معمول جرقه جنگهای پیشنهادی بین مجموعهداران ثروتمند میزند. محبوب ترین NFT ها اغلب گران ترین هستند. با در نظر گرفتن این موضوع، بیایید نگاهی به NFT های برجسته ای بیندازیم که پتانسیل درآمدزایی رسانه را نشان می دهد.
مجموعه های معروف NFT
برخی از مجموعههای NFT طرفداران زیادی دارند. این ممکن است به این دلیل باشد که آنها بخشی از یک بازی محبوب هستند یا به این دلیل که این NFT ها یک بازی انحصاری هستند که مالکیت آن باعث حسادت سایر کلکسیونرها می شود. دلیل هرچه که باشد، صاحبان این NFT ها نسبت به هر پروژه اشتیاق دارند و میلیون ها طرفدار دیگر به دنبال فرصتی برای خرید هستند.
CryptoPunks
CryptoPunks یک پروژه اولیه NFT بود. CryptoPunks که در ژوئن 2017 توسط استودیو Larva Labs راه اندازی شد، آواتارهای منحصر به فرد سبک 8 بیتی هستند که هر کدام ویژگی ها و ویژگی های خاص خود را دارند. آواتارها پانک های سرکش را به تصویر می کشند و به طور گسترده به عنوان آغاز جنبش Crypto Art در نظر گرفته می شوند.
CryptoPunks که در ابتدا به صورت رایگان منتشر شد، اکنون مبالغ هنگفتی شش رقمی را با تعداد انگشت شماری از CryptoPunks که میلیونها دلار به فروش میرسانند، دریافت میکنند. چرا؟ کریپتوپانک ها نسبتا کمیاب هستند. فقط 10000 موجود است. همراه با تاریخچه و مطلوبیت آنها، مردم آماده اند برای آنها هزینه زیادی بپردازند و داشتن یکی از آنها به یک نماد وضعیت در جامعه رمزنگاری تبدیل شده است.
Bored Ape Yacht Club
Bored Ape Yacht Club سری دیگری از آواتارهای موفق NFT است. 10000 میمون بی حوصله وجود دارد که هر کدام منحصر به فرد هستند اما به همان اندازه بی علاقه به نظر می رسند. مانند CryptoPunks، ویژگیهای هر میمون بهطور تصادفی تولید میشوند.
باز هم، مطلوبیت و کمیاب بودن Bored Apes به این معنی است که آنها به طرز مضحکی گران هستند. ارزان ترین میمون ها حدود 52 اتر یا 210000 دلار قیمت دارند.
وقتی یک میمون میخرید، به یک باشگاه انحصاری که شامل افراد مشهوری مانند استف کری و پست مالون است دسترسی پیدا میکنید. صاحبان Bored Ape Yacht Club NFT واجد شرایط دریافت هدیههای مختلف هستند، مانند هزینههای NFT از Mutant Ape Yacht Club و Bored Ape Kennel Club.
Axie Infinity
Axie Infinity یکی از بزرگترین بازی های ویدیویی NFT موجود است. در بازی، بازیکنان شخصیت های هیولایی کوچکی به نام axies را جمع آوری می کنند. کاربران می توانند با محورهای خود با یکدیگر مبارزه کنند، آنها را برای ایجاد محورهای جدید پرورش دهند و البته آنها را در بازار سایت معامله کنند.
Axie Infinity پتانسیل کسب درآمد شگفت انگیز بازی های NFT را نشان می دهد. حجم معاملات این شرکت در سه ماهه سوم 2021 به بیش از 2.5 میلیارد دلار رسید و در زمان نگارش این مقاله، ارزش شرکت بیش از 6 میلیارد دلار است.
دسنترالند
Decentraland یک متاورس مبتنی بر اتریوم است که در آن کاربران می توانند املاک مجازی بخرند، جهان را کشف کنند و در بازی ها و فعالیت های سرگرم کننده شرکت کنند.
بازیکنان NFT های زمین مجازی، املاک، اقلام پوشیدنی و نام ها را در Decentraland معامله می کنند. تعداد محدودی پلات مجازی موجود است و تمامی این معاملات از طریق وب سایت بازی انجام می شود.
دنیای غیرمتمرکز و متعلق به کاربر بازی چیزی است که برخی آینده اینترنت را در نظر می گیرند. NFT ها متاورس را ممکن می کنند.
کاربردهای واقعی فناوری NFT
سال 2021 برای توکنهای غیرقابل تعویض سالی پرفروش بود. میزان فروش NFT های مبتنی بر اتریوم در سال 2021 بیش از 17000 درصد افزایش یافت. ما نمی دانیم که آیا NFT ها یک سرمایه گذاری بلندمدت مناسب هستند یا حبابی در انتظار ترکیدن. اگر کاربردهای جدیدی برای NFT ها پیدا شود و مشکلات فعلی حل شود، این رسانه می تواند عمر طولانی داشته باشد. در کوتاه مدت، آنها یک سرمایه گذاری پرخطر و با پاداش بالا هستند.
بسیاری از کارشناسان رمزارز بر این باورند که NFT ها فراتر از آثار هنری گران قیمت و کلکسیون های ممتاز حرکت می کنند و برنامه های روزمره را در بر می گیرند. بنابراین، چه کاربردهایی در دنیای واقعی برای NFT ها، هم اکنون و هم در حال حرکت رو به جلو داریم؟
قراردادهای هوشمند
یک قرارداد هوشمند در یک NFT اصالت کالا را ثابت می کند و مالکیت آن را تأیید می کند. این اجازه می دهد تا چندین مورد استفاده در دنیای واقعی که ما هنوز در محتوای آنلاین ندیده ایم.
اقلام فیزیکی توکن شده
از NFT ها می توان برای توکن کردن اقلام غیر دیجیتال استفاده کرد. هر چیزی که میخرید میتواند همراه با NFT باشد که به عنوان یک سند یا رسید دیجیتال عمل میکند. به عنوان مثال، میتوانید از اتر برای خرید یک ماشین یا خانه استفاده کنید و یک دارایی دیجیتالی توکن شده برای نشان دادن و تأیید اعتبار آن مالکیت دریافت کنید.
در آینده، کیف پول رمزنگاری افراد می تواند برای دسترسی به دارایی های آنها استفاده شود. انتقال ارجاع به اقلام فیزیکی در یک بلاک چین همچنین می تواند فرصت های بیشتری برای تجارت آنها در بازار جهانی ایجاد کند.
همه اینها هنوز در مراحل اولیه است، اما چندین خانه مد در حال آزمایش آب هستند. Dolce & Gabbana مجموعه محدودی از اقلام مد و NFT به نام Collezione Genesi را به قیمت 5.6 میلیون دلار فروخت. هر مورد مد همراه با NFT همراه بود.
در سالهای آینده، هر کالای فیزیکی که میخرید میتواند مشابه مجازی برای استفاده آنلاین داشته باشد.
مجوزها و گواهینامه ها
هر مجوز یا گواهی می تواند در یک بلاک چین به عنوان NFT ذخیره شود. این می تواند لایه ای از امنیت و حفظ ایمنی را به این اسناد اضافه کند. قراردادهای هوشمند همچنین میتوانند دسترسی و تأیید اسناد مهم را برای مؤسسات آسانتر کنند. یک کارفرما می تواند مدرک دانشگاهی متقاضی را بررسی کند، به عنوان مثال، به راحتی و بدون هیچ گونه سوالی در مورد صحت مدارک دسترسی داشته باشد.
شرکت ها در حال حاضر در حال کار بر روی روش هایی برای استفاده از NFT ها هستند تا کاربران بتوانند کنترل بهتری بر داده های خود داشته باشند. در حالی که کاربران میتوانند دادههای همتا به همتا را به اشتراک بگذارند، این سؤالاتی را در مورد حفظ حریم خصوصی و امنیت این اسناد ایجاد میکند – به ویژه، چگونه مجرمان سایبری میتوانند از این NFTها سوء استفاده کنند؟
بلیط و کالا
بخش فروش بلیط و کالا مملو از تقلبی است. NFT ها می توانند احتمال جعلی بودن آنها را از بین ببرند.
NFTها همچنین فرصتهایی را برای هنرمندان و برگزارکنندگان رویداد ایجاد میکنند تا مستقیماً بلیطها را به طرفداران بفروشند و مبلغ مناسبی برای میزبانی رویدادها دریافت کنند. فروش مجدد بلیط ها و کالاهای معتبر برای طرفداران در بازارهای غیرمتمرکز NFT آسان است.
این بلیطها حتی میتوانند با آثار هنری مزین شوند و خود به اقلام کلکسیونی تبدیل شوند (تصور کنید ووداستاک NFT داشت). علاوه بر این، میتوانید از NFT منحصربهفرد خود برای تهیه نوشیدنی، تنقلات و سایر موارد فیزیکی موجود در قیمت بلیط استفاده کنید. بلیط می تواند صاحبان را به یک DAO برای یک کنسرت بپذیرد؟ این به صاحبان سهام آن کنسرت می دهد که ممکن است برای آن درآمد کسب کنند.
بلیط های NFT برای تعداد انگشت شماری از رویدادهای دنیای واقعی فروخته شده است. به عنوان مثال، NFT.NYC بلیط های NFT را برای یک کنفرانس در سال 2020 فروخت. شرکت دیگری به نام Coin.Kred نیز یک کیف NFT Swag را برای شرکت کنندگان در همان رویداد فروخت.
زنجیره تامین و لجستیک
تغییرناپذیری یک NFT می تواند برای بهبود کارایی زنجیره های تامین استفاده شود. یک NFT میتواند برای ردیابی هر جزئیات مربوط به مبدا، مقصد، اطلاعات ذخیرهسازی و حرکت محصول تا کاربر نهایی استفاده شود.
مزایا و امتیازها
قراردادهای هوشمند می توانند شامل حق امتیاز باشند. این بدان معناست که خالق اصلی یک NFT درصدی از فروش NFT را هنگامی که از یک مالک ثانویه به مالک دیگر منتقل می شود، دریافت می کند.
این باعث ایجاد درآمد غیرفعال برای هنرمندان و سازندگان محتوا می شود و به طور بالقوه می تواند به صنایعی با ساختارهای سنگین کمک کند. به عنوان مثال، صنعت موسیقی درصد زیادی از سود سازندگان را شرکتهای ضبط، پلتفرمهای استریم، دزدان دریایی موسیقی و اشخاص ثالث دیگر میبینند.
قراردادهای هوشمند غیرقابل تغییر هستند و به راحتی قابل ردیابی هستند، به این معنی که خالق یک NFT همیشه می تواند سهمی از سهام خود را در معاملات آتی دریافت کند.
با این حال، تغییرناپذیری یک قرارداد هوشمند NFT همچنین میتواند باعث ایجاد مشکلاتی در مورد حق امتیاز سازندگان شود. هنرمندان و شرکتها میتوانند در شرایط واقعی قرارداد دوباره مذاکره کنند، اگر ارزش منصفانه را منعکس نکنند. این یک گزینه در NFT ها نیست. حق امتیاز پس از منعقد شدن در یک قرارداد هوشمند NFT غیرقابل مذاکره است، که می تواند منجر به اختلافات و معامله بد برای هر یک از طرفین بعدی شود.
صنایع
NFTها برای صنایع خاص بسیار مناسب هستند و راه حل ها و فرصت های جدیدی برای نوآوری ارائه می دهند.
خلاقیت ها
NFT ها پتانسیل زیادی برای صنایع خلاق دارند. حق امتیاز یکی از ویژگی های قراردادهای هوشمند است که می تواند درآمد غیرفعال برای سازندگان ایجاد کند. NFT ها همچنین می توانند نیاز به یک فرد میانی (مانند یک توزیع کننده) را که کاهش قابل توجهی از سود دریافت می کند، برطرف کند.
خلاقان میتوانند NFTهایی را که حاوی محتوای آنها هستند مستقیماً به طرفداران بفروشند. این به سازندگان اجازه می دهد تا حقوق تجاری و سودآوری مطالب خود را حفظ کنند. همانطور که اشاره کردیم، موسیقیدانان، هنرمندان و حتی افراد مشهور به همین دلیل شروع به کسب درآمد از کار خود از طریق رسانه NFT کردهاند.
همانطور که گفته شد، ما هنوز پلتفرمی را نخواهیم دید که به کاربران اجازه دهد به موسیقی NFT خود گوش دهند یا ویدیوهای NFT را همه در یک مکان تماشا کنند. محتوای NFT تا زمانی که نتواند تجربه کاربری مشابه پلتفرمهایی مانند Spotify و Apple Music را ارائه دهد، مورد توجه قرار نخواهد گرفت.
میتوانیم انتظار داشته باشیم که در آینده محیطها و فرصتهای جدیدی را برای نمایش هنر، موسیقی و ویدیوهای NFT مورد علاقه خود ببینیم. این به معنای فضاهای آنلاین جدید برای نمایش NFT های خودمان و شاید حتی گالری های هنری است که روی فناوری برای نمایش آنها سرمایه گذاری می کنند.
بازی
بازی NFT در حال حاضر یکی از توسعه یافته ترین کاربردهای NFT است. NFT ها دریافتی برای مالکیت اقلام درون بازی، مانند پوشیدنی های درون بازی و محتوای قابل دانلود را نشان می دهند.
این می تواند به این معنی باشد که آیتم های درون بازی در بازار آزاد قابل معامله هستند و به طور بالقوه در پلتفرم ها، رسانه ها و بازی های مختلف قابل استفاده هستند. قبل از اینکه آیتم ها در چندین فضای مجازی قابل استفاده باشند، کارهای زیادی باید انجام شود، اما این چشم انداز بازی NFT است.
مواردی که در یک بازی جمعآوری میکنید، اگر NFT باشند، مال شما میمانند، حتی زمانی که آن بازی دیگر توسط توسعهدهندگانش پشتیبانی نمیشود. آیتمهای کمیاب درون بازی میتوانند به اشکال کلکسیونی از یادگاریهای مجازی تبدیل شوند که میتوانند در آینده به فروش برسند.
برخی از بازیهای NFT (مانند Axie Infinity) قابل بازی کردن هستند. از آنجایی که این عناوین بر روی بلاک چین اتریوم ساخته شدهاند، بازیکنان میتوانند در قالب NFT پرداخت دریافت کنند. این بازیها از طریق فرآیندی به نام staking به بازیکنان برای انجام کار پاداش میدهند.
نظرات در مورد فضای بازی NFT متفاوت است. حامیان بر این باورند که فناوری بلاک چین آینده بازی است، در حالی که منتقدان فکر می کنند بازی هایی مانند Axie Infinity استثمارگر هستند. زمانی که NFT های آیتم های درون بازی به مبلغ شش رقمی فروخته می شوند، درک این دیدگاه آسان است. طرفداران نمی خواهند از نظر مالی از بازی های مورد علاقه خود محروم شوند.
همچنین در حال حاضر انتقال محتوای درون بازی در چندین بازی مختلف غیرممکن است. چگونه داراییها را در بین بازیهایی که بر روی موتورهای مختلف ساخته شدهاند به اشتراک میگذارید و سبک هنری یکسانی ندارند؟ این یک چالش برای توسعه دهندگان بدون راه حل روشن است.
مالی غیرمتمرکز (DeFi)
شرکت های امور مالی غیرمتمرکز DeFi از NFT به عنوان وثیقه در وام های غیرمتمرکز استفاده می کنند. اگر میخواهید ارز دیجیتال وام بگیرید، ممکن است لازم باشد سکههای رمزنگاری شده را در اختیار خود قرار دهید. با این حال، این می تواند آنقدر گران باشد که بسیاری از مردم قادر به پرداخت وام های DeFi نباشند. موسسات DeFi اکنون NFT ها را به عنوان وثیقه می پذیرند (اگر ارزشی داشته باشند).
سرویس نام اتریوم (ENS)
اتریوم یک سرویس نامگذاری برای منابعی مانند آدرسها و وبسایتهای کیف پول مبتنی بر اتریوم دارد. تقریباً همان کار سیستم نام دامنه را انجام می دهد. ENS نام آدرس ها را کوتاه می کند تا آنها را به یاد ماندنی تر کند. برخلاف DNS، این کار را با ارائه آدرس به صورت NFT انجام می دهد.
ENS به این معنی است که هر آدرس منحصر به فرد است و همچنین تجارت آدرس های رمزنگاری را آسان می کند. ENS می تواند یکی از مهم ترین سیستم های نام گذاری در سال های آینده باشد. همچنین غیرمتمرکز بودن آن به این معنی است که مانند برخی از رقبای صنعتی تحت تأثیر تصمیمات حاشیه سود قرار نمی گیرد.
انجمن
NFT ها می توانند راه های جدیدی برای تعامل با سازندگان، جوامع و اهداف مورد علاقه ما ایجاد کنند.
مالکیت کسری
به جای داشتن یک مالک، برخی NFT ها می توانند همزمان چندین مالک داشته باشند. شخصی که یک NFT ضرب کرده است می تواند به طور موثر سهام آن دارایی را بفروشد. مالکیت کسری به شما این امکان را می دهد که با افراد دیگری مالک چیزی شوید. این عالی است اگر می خواهید بخشی از چیزی باشید که نمی توانید آن را بپردازید، مانند داشتن یک اثر هنری کلکسیونی.
همچنین به این معنی است که می توانید از علایق خود درآمد کسب کنید. پلتفرم رویال هنرمند موسیقی 3LAU به کاربران امکان می دهد سهمی در موسیقی مورد علاقه خود خریداری کنند. این بدان معناست که طرفداران می توانند از آهنگ های مورد علاقه خود حق امتیاز کسب کنند و بخشی از موفقیت یک هنرمند را احساس کنند. با افزایش محبوبیت یک هنرمند، حق امتیازی که برای آن طرفدار ایجاد می شود نیز افزایش می یابد.
نشانه های اجتماعی
نشانههای اجتماعی آیندهای هیجانانگیز را برای جوامع آنلاین و دنیای واقعی نشان میدهد. توکن های اجتماعی حتی می توانند مانند سهام بلاک چین عمل کنند. دارندگان می توانند کنترل و مالکیت بیشتری بر روی جامعه آنلاین مورد علاقه خود داشته باشند و توکن ها را می توان معامله کرد.
طبق گفته Forefront، تعداد آدرسهایی که دارای نشانههای اجتماعی هستند در سال 2021 200 درصد افزایش یافته است.
علل پایدار
اتریوم در حال حاضر پایدار نیست. ایجاد بلاک در بلاک چین اتریوم به قدرت محاسباتی زیادی نیاز دارد و انرژی زیادی مصرف می کند. همانطور که گفته شد، اتریوم در تلاش است تا پایدارتر شود.
در این میان، تعداد انگشت شماری از پروژه ها تمام تلاش خود را برای جبران اثرات زیست محیطی شبکه با استفاده از NFT ها برای تامین هزینه اقدامات آب و هوایی انجام می دهند.
بنیاد پورینی با اتحادیه بینالمللی حفاظت از طبیعت (IUCN) و طبیعت سیشل در جولای 2021 برای کمک به حفاظت از پرندگان در حال انقراض در جزایر سیشل همکاری کرد. این بنیاد برای هر یک از 59 زاغی در خطر انقراض که در سیشل زندگی می کنند، یک NFT ایجاد کرد. با خرید این کلکسیون های نمادین، خریداران به طور فعال در حفظ گونه های در معرض خطر سرمایه گذاری کردند. پروژه بنیاد پورینی اولین استفاده از NFT برای حفاظت بود.
آینده NFT ها
آیا NFT ها آینده اموال دیجیتال هستند؟ یا نشان دهنده مدی هستند که هم برای سرمایه گذاران خطرناک و هم برای محیط زیست ویرانگر است؟
فقط زمان مشخص خواهد کرد . در حال حاضر، آنچه می توان گفت این است که آنها یک سرمایه گذاری مخاطره آمیز هستند که برای تعداد کمی از کاربران بسیار خوب جواب داده است.
هر چقدر هم که نسبت به آینده آنها خوش بین باشید، بدون شک NFT ها در صنایع خاص مانند هنر دیجیتال و کلکسیون ها محبوبیت پیدا می کنند. چگونه NFT ها می توانند فراتر از این برنامه ها رشد کنند و با تجارت بزرگ، امور مالی و مفاهیمی مانند متاورس ادغام شوند؟ و چگونه می توان NFT ها را برای تجربه بهتر کاربر (و محیطی) بهینه کرد؟
پذیرش جریان اصلی
ما در حال حاضر شاهد انتشار برندهای بزرگ مانند توییتر NFT هستیم. با توجه به اینکه NFT ها به تمرکز اصلی خود ادامه می دهند و شرکت ها به دنبال نقاط تماس جدید و جذاب با طرفداران هستند، می توانند مارک های بیشتری را دنبال کنند. یک مثال می تواند پاداش دادن به طرفداران با رویدادهای مارک دار باشد که از طریق محتوای بازگشایی در NFT قابل بازخرید است.
اگر کریپتو به استقبال گستردهتر خود ادامه دهد، احتمالاً بازار NFTها با آن گسترش خواهد یافت. NFT ها می توانند به بخشی از زندگی روزمره تبدیل شوند و برای نشان دادن طیف متنوعی از دارایی ها به روش هایی که ما هنوز نمی توانیم تصور کنیم استفاده می شود.
عدم تمرکز
NFT ها می توانند راه جدیدی برای مالکیت دارایی های دیجیتال در اختیار ما قرار دهند، تا زمانی که برخی از مشکلات حقوقی NFT ها حل شود. از آنجایی که بیشتر ساعات بیداری خود را به صورت آنلاین می گذرانیم، منطقی است که باید مالکیت فضاها و محتوای آنلاینی را که استفاده می کنیم شروع کنیم.
از این نظر، NFT ها در راستای مسیر فعلی اینترنت به سمت وب 3.0 هستند.
وب 3.0 چشم اندازی از اینترنت است که در آن همه چیز غیرمتمرکز است. این بدان معناست که این شبکه به جای شرکت هایی مانند گوگل و فیس بوک، تحت مالکیت و اداره جامعه آنلاین است. به این ترتیب، NFT ها و ادغام آنها با مفاهیمی مانند متاورس در نهایت می تواند شرکت های بزرگ اینترنتی را منسوخ کند.
NFT ها در حال حاضر در صنعت مالی غیرمتمرکز استفاده می شوند زیرا به طور فزاینده ای برای نشان دادن دارایی های مالی مورد استفاده قرار می گیرند. NFT ها می توانند در تمرکززدایی سیستم مالی ما نقش داشته باشند – مزایای شفافیت و دموکراسی را نه تنها برای دنیای آنلاین بلکه برای اقتصاد جهانی ما به ارمغان می آورند.
متاورس
متاورس یک جهان مجازی است – یک فضای اجتماعی آنلاین که به عنوان مکانی در نظر گرفته شده است که میتوانید در آن وقت گذرانی کنید، با دوستان خود ملاقات کنید، در رویدادها شرکت کنید، بازی کنید و ویژگیهای مجازی و NFTهای خود را به نمایش بگذارید. بسیاری از مردم بر این باورند که متاورس آینده اینترنت است.
فیس بوک در سال 2021 با پیش بینی متاورس متمرکز خود، نام شرکت خود را به Meta تغییر داد. اما متاورژنهای غیرمتمرکز که بر پایه بلاکچین ساخته شدهاند ، به طور بالقوه به کاربران آزادی و حقوق بیشتری نسبت به محتوا و دادههایشان نسبت به فیسبوک ارائه میدهند.
فراجهان های غیرمتمرکز، فضای آنلاینی را تجسم می کنند که در آن هر قسمت از محتوای پلت فرم متعلق به جامعه است. در این متاورزها، نیازی به اقتدار متمرکز وجود نخواهد داشت زیرا همه چیز توسط بلاک چین ایمن و احراز هویت می شود.
بنابراین، متاورزهای غیرمتمرکز می توانند عاری از ردیابی تبلیغات و داده کاوی شخصی باشند. شرکتهای متمرکز مانند Facebook/Meta نمیتوانند این ایده را اجرا کنند، زیرا برای بازگشت سود به دادهها متکی هستند. برخلاف متاورس های غیرمتمرکز، متاورس های متمرکز می توانند برای جمع آوری داده های کاربر با جزئیات بیشتر از این شرکت ها استفاده شوند.
در حال حاضر تعداد انگشت شماری متاورس مبتنی بر بلاک چین، مانند Decentraland و Cryptovox وجود دارد. یک روز، میلیون ها کاربر ممکن است در این متاورژن ها شرکت کنند و NFT ها می توانند نقش مهمی در هویت آنلاین کاربران ایفا کنند.
در یک متاورس، کاربران میتوانند محتوایی را که خریداری کردهاند، مانند مجموعه آثار هنری NFT خود، نمایش دهند و هر کاربر یک آواتار دارد که میتواند لباسهای پوشیدنی درون بازی را NFT بپوشاند. در آینده، آیتمهای بازیها و پلتفرمهای دیگر و همچنین NFT آیتمهای دنیای واقعی نیز میتوانند نمایش داده شوند. بگویید که یک ماشین جدید در دنیای فیزیکی می خرید. شما همچنین می توانید یک NFT از ماشین خود داشته باشید که در متاورس قابل استفاده است.
NFT های زمین مجازی به حراج گذاشته می شوند و به صورت متاورس فروخته می شوند. این بدان معناست که کاربران مالک فضاهای آنلاینی هستند که در آن ساکن هستند. کاربر می تواند یک خانه یا موزه مجازی در آن زمین بسازد. در آینده، کسبوکارها میتوانند فروشگاههای مجازی برای فروش آنلاین محصولات بسازند. همانطور که در نمونه های فعلی متاورس ها وجود دارد، تمام زمین ها در بازارهای NFT قابل معامله هستند. کاربران می توانند زمین را برای سود معامله کنند یا حتی قطعات زمین را به دیگران اجاره دهند.
NFT ها همچنین می توانند نقش مهمی در جنبه های اجتماعی متاورس داشته باشند. آنها میتوانند به کاربران اجازه دسترسی به فعالیتهای مجازی در متاورس، مانند گردهماییهای آنلاین، کنسرتها، نمایشگاههای هنری و موارد دیگر را بدهند.
بهينه سازي
در حالی که NFT ها پتانسیل زیادی دارند، ناکارآمدی های فعلی موانعی را برای پذیرش بیشتر ایجاد می کند. رمزارزها پیچیده، ناکارآمد و برای محیط زیست مضر هستند. علاوه بر این، قیمت گاز مرتبط با ضرب NFT به این معنی است که این رسانه برای برخی سازندگان گزینه ای نیست.
برنامه ها و وب سایت های رمزنگاری می توانند کاربر پسندتر شوند. در حال حاضر، کاربران باید NFT های خود را خود نگه دارند.
خود نگهبانی برای ماهیت غیرمتمرکز زنجیرههای بلوکی ضروری است، اما کیف پولهای کریپتو میتوانند فاقد ویژگیهای امنیتی کافی باشند تا این مورد برای پذیرش انبوه قابل اجرا باشد. اگر رمز کیف پول خود را گم کنید، دارایی های رمزنگاری خود را نیز از دست خواهید داد. کیف پولهای کریپتو در نهایت از پین، بیومتریک، ویژگیهای بازیابی حساب و ورود به سیستم پشتیبانی میکنند – مدیریت داراییهای دیجیتال را بسیار آسانتر میکند.
NFT ها باید از راه های دیگر در دسترس تر و کارآمدتر شوند. اتریوم روی Eth2 کار می کند – مجموعه ای از ارتقاها که باید انقلابی در تولید NFT های اتریوم ایجاد کند. یکی از تغییرات اصلی تغییر به روش اعتبارسنجی است. این به اعضای انجمنی که به اجرای اتریوم کمک میکنند، به جای استفاده از قدرت محاسباتی، اجازه میدهد تا در طول فرآیند ضرب کردن ETH خود را به اشتراک بگذارند. این می تواند ردپای کربن اتریوم را تا 99.95 درصد کاهش دهد.
به روز رسانی Eth2 همچنین مقیاس پذیری اتریوم را بهبود می بخشد. بلاک چین قادر خواهد بود تعداد بیشتری از تراکنش ها را با سرعت بیشتری تسهیل کند. این باعث کاهش تقاضا در شبکه و هزینه های گاز مرتبط با استخراج NFT می شود. با هزینه های گاز کمتر، هنرمندان و کارآفرینان بیشتری ممکن است تمایل به استفاده از NFT داشته باشند.
کلام پایانی
ما اطلاعات زیادی را در مورد NFTها، از جمله کاربرد آنها و مسیر آینده فناوری، در این مقاله پوشش داده ایم. با توجه به نوسانات بازار فعلی، NFTها بدون سهم خود از ریسک نیستند. به علاوه، سؤالات روشنی در مورد قانونی بودن فناوری در مقایسه با سایر گواهی های مالکیت وجود دارد. از سوی دیگر، حامیان NFT ایدههای قانعکنندهای درباره آینده و احتمالات این فناوری ارائه میکنند. ولازم است قبل از هر اقدامی در هر بلاکچین و هر بازار ان اف تی خوب در مورد آن مطالعه کنید و بعد اقدام نمایید.
اینکه آیا باید در NFT ها سرمایه گذاری کنید یا نه بستگی به اعتقاد شما به آنها و وضعیت مالی فعلی شما دارد. آیا احساس می کنید NFT ها حبابی هستند که منتظر ترکیدن هستند؟ آیا می توانید سرمایه خود را از دست بدهید؟ فقط شما می توانید تصمیم بگیرید که کدام طرف آن بحث را انتخاب کنید.
کالکشن DEP ROOKS شامل مجموعه ای از ان اف تی های کلاغ هست که هر کدام شخصیت منحصر به فردی خودش را دارد كه با چندين نرم افزار و بدون استفاده از هوش مصنوعي به صورت انيميشن طراحي و ساخته شده است.
https://www.metarooks.io/store_avatar_avatar-1